1 919 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Skorpa på vintergjuten platta
Husägare
· Västerbotten
· 43 inlägg
Plattan till vårt förråd/hobbylokal gjöts mitt i vintern, vid runt 10 minusgrader. Som jag minns det så la de ut värmeslingor och täckte över plattan efteråt. Efter att själva byggnaden kommit på plats och en liten värmefläkt fått stå på ett tag, så kollade jag plattans skick. Först såg den slät och fin ut, men så fort man petade lite i den så lossnade en skorpa högst upp. Grundfirman sa att det blir så där när man gjuter på vintern och så var de förbi och slipade lite.
Nu när skorpan är borta, så är dock betongen så ojämn att jag inte vet vad jag ska göra med den. Det är centimeterdjupa ojämnheter som jag ser som omöjligt att kunna fräsa/slipa ner, så frågan är om det måste hällas ut nån slags flytspackel/betong.
Vi hade tänkt måla golvet, eller bara slipa och impregnera med nåt, men det förutsätter ju ett slätt golv. Någon som har något förslag? Kanske billigast med klinker, men känsligt för en tappad hammare?
Nu när skorpan är borta, så är dock betongen så ojämn att jag inte vet vad jag ska göra med den. Det är centimeterdjupa ojämnheter som jag ser som omöjligt att kunna fräsa/slipa ner, så frågan är om det måste hällas ut nån slags flytspackel/betong.
Vi hade tänkt måla golvet, eller bara slipa och impregnera med nåt, men det förutsätter ju ett slätt golv. Någon som har något förslag? Kanske billigast med klinker, men känsligt för en tappad hammare?
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Du kan ju flytspackla golvet med ett flytspackel som tål att vara ytskikt, därefter måla det. (Alla sorter funkar inte för detta ändamål)
Alternativt sätta klinkers som du är inne på, men det låter på din beskrivning att du behöver flytspackla det ändå för att få ett OK resultat.
Alternativt sätta klinkers som du är inne på, men det låter på din beskrivning att du behöver flytspackla det ändå för att få ett OK resultat.
Vilket tunnskikts flytspackel är det som tål att vara ytskikt? Ute efter samma sak själv.K KjellTimell skrev:
F fsn skrev:
https://www.ardex.se/wp-content/uploads/2018/06/K80-maj2020-produktblad.pdf
Edit: Stefans förslag kostar nog en bråkdel av mitt, kör på det istället
9x5m. Genomsnitt på 8-10mm kanske är rimligt. ((45x1,7x8)/20)x229 = Från ca 7000 spänn då + epoxifärg eller klinker sen. Lätt värt det men det skall göras med. Mest tömmningen av källarförrådet som gör att jag drar på det.
Husägare
· Västerbotten
· 43 inlägg
Tack för svaret, det var nåt sånt jag ville höra. Som du nämner så har jag också fått höra att flytspackel är för mjukt, men detta låter lovande. Om man aldrig har jobbat med detta förut, tror ni på fullt allvar att man kan hälla ut detta och jämna till så pass bra att man kan måla, eller ska jag leja bort det direkt?K KjellTimell skrev:
Du har ju även denna. https://www.bauhaus.se/cm-940-industri-top
Huruvida du klarar det själv är ju svårt att svara på, men du kan inte hälla ut en hink i mitten och tro att allt bara jämnar ut sig det kräver ju att man håller på lite.
Huruvida du klarar det själv är ju svårt att svara på, men du kan inte hälla ut en hink i mitten och tro att allt bara jämnar ut sig det kräver ju att man håller på lite.
Du har fått bra förslag på lösningar redan. Men hur är det med företaget som utförde arbetet? Hur gick diskussionerna? Det är absolut inte "sånt som händer när man gjuter på vintern". Ingenting annat än dåligt utfört av de som utförde jobbet och är det någon som ska åtgärda är det defintivt dem.
Men det lutar väl åt att allt är betalt och löst redan?
Husägare
· Västerbotten
· 43 inlägg
Ja, jag erkänner att jag innan hade betydligt högre förväntningar på slutresultatet, men som det lät på chefen efteråt så var allt normalt. Jag insåg nog inte vidden av efterarbetet när jag godtog det så lättvindigt. Jag hade tänkt mig att gå över med en glättare och sen var det bra, men så blev det nu inte. Nu har bygget legat i dvala drygt ett år pga sjukdom, så det är väl så dags att komma gnällandes nu.C C.Lundin skrev:Du har fått bra förslag på lösningar redan. Men hur är det med företaget som utförde arbetet? Hur gick diskussionerna? Det är absolut inte "sånt som händer när man gjuter på vintern". Ingenting annat än dåligt utfört av de som utförde jobbet och är det någon som ska åtgärda är det defintivt dem.
Det som hänt är att översta delen frusit innan den uppnått 5MPa i hållfasthet och därmed varit frysskyddad. Hur långt ner i betongen det går är svårt att säga. Vad som är solklart är dock att det är ett allvarligt fel. Kan man inte undvika tidig frysning bör man inte gjuta alls.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden