Grund & Markarbeten
Erik Salhammar: [citat] krypgrund är tillåtet bara huset är bra isolerat, annars kan du bygga som fritidshus. Då slipper du än så länge värmekrav bla. med kilar går det ganska fort att klyva. Finns många videos på youtube. Det tråkiga är att borra, det är det som tar längst tid. så viktigt att ha nåt rejält. jag använder julas största borrhammare och 18mm kilar. Tar kanske en halvtimme att
Panelmannen: Det blir en sockel med Leca 190x190x590 istället, tydligen är risken stor att knäcka stenarna om de endast är 100mm
Oldfart: Den här är en blivande infarten/parkeringen som ligger i tomtens lägsta punkt: [bild] Marken under vänstra halvan är mestadels lerjord och under högra är det gammal isälvsmorän. I botten ligger markduk N2. Ovanpå det ligger 10cm samkross 0-32, sedan sönderbilad betong från allt ifrån gamla plattor till gamla brunnar, brunnslock, stödmurar, osv. Då det inte räckte skall det fyllas
Johan456: Jag skulle dra upp dessa i yttervägg, och inte utanpåliggande och sen sätta ett infällt fasadmätarskåp. Ett rör till elservis och ett rör till fiberservis. Sen hade jag gärna dragit upp minst ett rör till för eventuell matning till garage, solceller, laddbox etc. Normalt räcker det att rören är 50mm i diameter.
squaredroot: Det var intressant. Lyfte du alltså hela sidan på huset samtidigt där med ett flertal domkrafter? Hur högt avslutade du den nya muren i ditt fall? Var det på exakt samma nivå som den gamla eller var det något högre? Tänker att man kanske vill kompensera för att det sätter sig något.
öringen: Nä det står det inget om. Är det fogat med kalkbruk sen tidigare är det väl bäst att fortsätta med kalkbruk antar jag. I mitt fall handlar det om en helt ofogad mur. Nu har jag i alla fall börjat med vanligt murbruk. Sand+ murcement A
Leafy: Lägg plasten tätt mot muren och skarva med ca 50cm överlapp mot nästa plastfolie. Om det glipar någon cm här och där så gör det inte skitmycket men sikta mot att ha det så tätt som möjligt.
andost: Ozon kan funka temporärt men det tar inte bort orsaken, så om någonting avger lukt kommer det att fortsätta lukta.
larsson r: När du gräver ner så skall du kapa mattan så att den hamnar under marknivå , sen så skall du lägga ett tätt grus mot väggen för att slippa få ett badkar utmed väggen
Bartec: Hej, Har precis köpt ett hus där den tidigare ägaren grävt ut golvet och installerat golvvärme för att få högre takhöjd och bekvämare klimat i källaren. Den tidigare ägaren har även byggt en pumpgrop mitt i källaren för att kunna pumpa bort inträngande vatten vid kraftig nederbörd. Jag misstänker nu att denna pumpgrop är kopplat till det vanliga avloppet och jag undrar om detta
ZakiK: Det luktar lite sött..jag fick bort allt med en betongslip
hus49: Har en villa byggd 1946. Bilderna visar hur det ser ut under trappan. Jag håller på att ta bort lös rost och cement. Skulle vara tacksam för förslag hur jag skall gå vidare. [bild] [bild] [bild] [bild]
snuttjulle: Är marken under golvet fuktig eller blöt? Står det vatten där så behövs det ju troligen pumpas bort om nu inte golvbrunnen tar vägen ut till ett bra ställe. Bara markfukt räcker det med kapilärbrytande så att plattann inte kan suga fukt från marken. Känner du att du behöver göra nått så bila upp golvet och se om du kan komma fram till om brunnen är kopplad till nått. Är det en
patrikd84: Hej, Efter att kommunen grävt ner VA och jag dragit om avloppet till gäststugan så försökte vi även jämna till gräsmattan mot tomtgränsen (på vår sida), då den tidigare lutade mycket mot ytan utanför. För att hålla tillbaka gräsmattan funderar jag på att stapla lite sten utanför, som grannen grävt upp när han dränerat. Rör sig om ca 20-30 cm. Vill gärna göra det så enkelt
C.Lundin: Väldigt olika beroende på betongkvalitet, sträcka från stationen, lossningstid o.s.v. Precis som de ovan varit inne på. Men ska betongen pumpas så kommer det troligen vara dyrare än själva betongen. Då du får stå för uppställning, spoltid och dylikt.
Joao.pereira: Hej Planen var att bygga ett oisolerat förråd. Börjat mura med lecablock, träkonstruktion ska byggas efter. Dock så blev jag lite fundersam om det är mycket jobb att isolera detta. Ligger markduk samt makadam 8-16mm under. 2 sidor kommer bestå av 4 lager lecablock och 1 sida 2st. Fuktisoleringasmatta ska lägga mot lecan och fyllas upp med makadam mot slänten.
OlleOh: Jag hade satt mycket på att ett b-bruk så nära marknivå är rätt att jobba med. Men jag har också märkt att murare inte är särskilt kostsamma att ta hem för att göra såna grejer, det går så fort och blir så bra.
Markarbetaren: [citat] Jag är jättenöjd. Har i mitt yrke sedan +30 år jobbat med dom flesta fabrikaten av dränskivor och jag valde Ignucell till mitt hus för det var mest prisvärt. Jag tror i ärlighetens namn inte att det är så stor skillnad mellan dom olika fabrikaten beträffande funktion. Sedan är det ju svårt att svara på om det hade blivit bättre/sämre med någon annan skiva. Jag satte
Tiger79: Jag tror att det räcker med att ställer en upp mot plintarna som du fäster med hålband eller liknande. Köp en så hög som möjligt att bära in.
gromit42x: Tack för svar. Golvet göts dock igen för sju år sedan så det är inte aktuellt för mig längre:) Hoppas någon annan har glädje av svaret.
erik_m_a: [citat] Ja, absolut hade jag tänkt armera betongen.
TheKarl: Tack för era svar! Huset är inte dränerat på den sidan. Huset ligger i en backe som sluttar mot den sidan, men asfalten närmast huset är hyffsat plan. Precis i hörnet och vid väggen lutar det svagt bort från huset. Sommarens projekt blir nog då att slipa bort all färg på innerväggen och måla med silikatfärg och sedan hålla koll på hur det utvecklar sig. Om det inte blir värre
fsn: [citat] Ja, dat hade ju sett väldigt konstigt ut att starta en ny tråd och inlett den med ett svar och inte en fråga.
Ontrack: Tack för svar. Så om man som jag kör med jordborr (ytan i botten är densamma), så finns ingen anledning.
Zakalwe: Hej! Vi har ett 1½-plans hus från 77' med oisolerad platta på mark. I samband med omläggning av marksten framför husets kortsida passade jag på att lägga ett 90mm dräneringsrör utmed sulan (med svag lutning mot tilltänkta dräneringsbrunnen). Vi har egentligen inte haft större problem just där men det verkar inte ha funnits några dräneringsrör runt sulan så det skadar inte att