En fråga om dräneringsrör under tillkommande grund eller inte.

Bakgrund
Jag bygger till befintlig källargrund med garage på källare.

Befintlig källargrund (från -93) är skolboks-dränerad enl. platon-metod. Men p.g.a. mycket hög järnhalt i grundvattnet samt ganska högt flöde på 2,5m djup är det delvis igen-slammat ändå trots regelbunden spolning, och jag har bestämt att passa på att dränera om övre sidan av huset (där grundvattentryck förekommer, huset ligger i slänt) med isodrän.

På bilden:

Röd ring är ett nytt tillopp på befintliga drän-brunnen, med hjässan 50cm under sulans underkant.

Lila visar (avsågade) spol-rör samt placeringen av de dubbla befintliga dränerings-rör som ligger djupt placerade ett par dm utanför sulans ytterkant.

Gul visar dagvatten-frånlopp.

Grönt ungefärlig form på tillkommande grund.

Orange visar tillfälliga diken varav det yttre blir permanent dräneringsdike.

Rosa ett tillfälligt nedlagt markavloppsrör för att kunna köra ner i gropen med grävmaskinen.

Till frågan.
Är det lämpligast att gräva igen det inre diket med samkross/täta massor för att tvinga vattnet runt istället för genom/under grunden?

Eller skall jag lägga ett rör där oxå och fylla med makadam runt? Det ligger ju redan två befintliga rör ganska nära (lila), som jag kommer låta vara kvar så kommer ju ändå gå vatten under grunden oavsett hur jag gör.

Jag kommer ha 20cm 0-90 i botten, följt av 10-20cm 16-32 toppat med lite 4-8 under 200mm isolering för att lättare kunna raka ut.

Jag har förresten mätt det totala grundvattenflödet till 0,2l/s under denna väldigt torra period.

Grundarbetsplats med markerade dräneringsledningar och tillfälliga diken runt befintlig källargrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
En bild till från andra hållet där man bland annat ser brunnen bättre...

En grävd brunnsanläggning vid ett hus med rör och stenar synliga i en grävd grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen som har något att säga i frågan?

Fick ett lass 8-16 idag så skall göra drän och bädd på onsdag tänkte jag.

Ingen som har något att säga om att leda vatten under respektive runt bädden?

Bara för att säga något så tror jag inte att det spelar så stor roll. Jag hade nog satsat på att gå runt så mycket som det går, för då har man iaf chansen att fixa om det blir något fel. Men jag tror att båda fungerar.

Tack, började känna mig lite ensam i världen. :)

Bra poäng med att kunna åtgärda. Skulle det dock vara så att det röret som går under huset blir tätt eller på annat sätt upphör att fungera så kommer det å andra sidan ändå finnas en väg runt.

Som jag resonerat så kommer det ju rinna vatten under grunden oavsett eftersom den gamla dräneringen ligger kvar. Den ligger för djupt för att bytas ut, då jag får en rasvinkel som kommer underminera min befintliga grund.

Och med hänsyn till detta är det ju inte möjligt att helt tvinga bort vattnet från att gå under grunden, och då spelar det kanske inte så jättestor roll som du är inne på.

Dessutom ligger ju min dränering ganska djupt, som sagt 0,4-0,5m under sulans underkant = ca: 0,7m under golvets underkant.

Ja, jag hade helt enkelt gjort det som var lättast. Det viktiga är väl att inte föra dit massa vatten som inte var där innan, typ dra dagvattenrör under plattan. Men du skall ju ha dränering runt om den nya plattan och bra med dränerande material under den, så det borde räcka med dräneringsrören runt om tycker jag. Jag tror som sagt inte att det skadar med dräneringsrören som redan ligger under, men jag hade inte lagt dit fler under.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.