Jag har en höjdskillnad på uppfarten till min tomt. Höjdskillnaden utgörs av en jordbädd som är 30cm som lägst i början av infarten för att sedan bli 1.3m hög längst in vid garaget.. (bilder kommer vid positiv respons)
Det är löjligt dyrt med stenmurar jag vet! Därför funderar jag på om det är möjligt för en amatör som aldrig byggt stödmur innan men som har tid och och viljan. Går det att göra detta på egen hand och få det korrekt så den håller över tid.

Jag sitter också och planerar mur och har snöat in på Finjas skalblock. Med dessa kan man bygga muren i sin egen takt och tillsist bara beställa lite betong och fylla muren. Men som med allt är grundarbetet det absolut viktigaste om man ska få en mur som står sig över tid.

Gabioner?

Finjas skalblock. Behöver man inte använda makadam på baksidan av muren då. ?
Ju mer jag läser desto svårare och dyrare blir det. Nu sist läste jag att det är SUPER viktigt med geonät då den blir som en hand som håller uppe muren mot tryck. Aldrig hört det innan och inte heller ng som sagt att de använt sådant. Såå jag vet inte vad som faktiskt är absolut nödvändigt

Nyfniken Nyfniken skrev:
Gabioner?
Inte aktuellt i mitt fall

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Rickard.

Det är inte så dumt att låta jorden stå för majoriteten av stabiliteten och muren mest för det estetiska. Men det blir såklart extremt mycket grävande. Till en låg mur skulle jag inte ens tänka tanken men en rak och hög mur tippar lätt om den är felbyggd.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Finjas skalblock. Behöver man inte använda makadam på baksidan av muren då. ?
Ju mer jag läser desto svårare och dyrare blir det. Nu sist läste jag att det är SUPER viktigt med geonät då den blir som en hand som håller uppe muren mot tryck. Aldrig hört det innan och inte heller ng som sagt att de använt sådant. Såå jag vet inte vad som faktiskt är absolut nödvändigt
Jag bygger min mur likt ett ”L-stöd” dvs att man låter muren och sulan hålla emot jordtrycket.
Använder man sig av geonät är det nätet och den bakomliggande jorden som håller tillbaks muren. Personligen skippar jag alternativen med geonät, främst på grund av att det ger begränsningar för vad man kan göra på ytan ovan muren, man kan exempelvis inte gräva hur som helst med risk för att skada nätet eller att man avlastar utan så inte nätet får fäste.
Ska muren vara beständig så är det lämpligt att dränera marken bakom muren och återfylla mot muren med material som inte håller fukt, typ makadam, för att minimera risken för tjältryck från marken bakom. Är det tjälfarlig mark muren ska byggas på och man inte kan grundlägga frostfritt så bör man isolera under(och lite bakom) för att undvika tjällyft.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.