Hej! Jag ska göra iordning källaren nu äntligen, ska bila och gjuta nytt golv är tanken. Har googlat och sökt som tusan efter tips och trix, det är dock en sak som gör mig väldigt nervös. De väggar jag har märkt med gult skulle jag vilja ta bort för att underlätta gjutning och för att bli av med blåbetongen.
Gammal arkitektritning av en källare markerad med gult där väggar är planerade att tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga är om de på något sätt kan vara bärande och att man behöver stämpa innan den nya väggen är gjord?
Sen är frågan hur man vet att ytterväggarna orkar med utan att ge vika för marktrycket? Det är nyligen dränerat och det består mestadels av sand utanför. Väggarna är i betonghålsten med puts på insida och utsida. Funderade på att sätta stämpa mellan betongbjälklag och ytterväggar om det är någon idé?
Bifogar bilder på allt som har med källaren att göra:
Ritning av en källargrund med måttangivelser och strukturella detaljer, avsett för renoveringsprojekt.
Skapa konto
Äldre byggritning över källare med olika mått och markeringar, slitet och veckat dokument.
Skapa konto
Gammal arkitektritning av en källare markerad med gult där väggar är planerade att tas bort.
Skapa konto

Vet att det är många som gjort denna resa jag ska ge mig in på, skulle uppskatta all hjälp med dessa frågor då planen är att börja på semestern!
Mvh orolig snubbe.

Ingen som har en tanke?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.