Byggahus.se

Avstånd mellan blindbotten och markyta?

1. emmis_kollo
    Medlem · 1 inlägg

emmis_kollo

Medlem
    Hej,

Står i begrepp att bygga ut kolonistugan. Husets ena gavel (ca 3m bred) ska flyttas ut en dryg meter. Plintar är nergrävda (enligt konstens alla regler) på detta avstånd från nuvarande yttervägg under förra sommaren. Eftersom golvet i den nya delen ska vara i nivå med det befintliga har plintarna fått grävas ner ganska djupt, dvs det är inte så mycket av den som sticker upp ovan markytan.

Bjälken i det som är den nuvarande ytterväggen får stöd på tre punkter. Men det finns inget bra sätt att stödja den nya utanpåliggande bjälken på som kommer ligga kloss an den gamla. Därför ska jag ha stödpunkter för de tvärgående bjälkarna i den nya delen som ligger ganska nära (se skiss).

Men nu till frågan. Hur stort behöver minsta avståndet vara mellan markunderlag och bjälklag/trossbotten i den nya husdelen? Nuvarande avstånd illustreras i fotot med tumstocken. Det är som mest kanske 20cm och som
    Minst kanske ca 12cm(?), dvs avståndet är inte så stort som jag antar att det behöver vara... Men: Jag är rädd för att om jag gräver ur för mycket så kommer jag att skapa en grop för vatten att samlas. Kanske är det en obefogad rädsla då markunderlaget (makadam och sten) under befintlig husdel ligger lägre än befintlig markyta där huset ska byggas ut. Och det finns inga fuktproblem i stugan. Golvet i den befintliga del som den nya delen ska ansluta till gjordes om i grunden ca 2017.

Om jag gräver ur, hur mycket ska jag gräva? Hur ska man tänka när man fyller med makadam? Ska det vara markduk underst? Ska jag gräva ut exakt lika djupt överallt eller med viss lutning?

Mycket tacksam för all input. Jag är ny på detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.