K
Vi planerar att bygga ett attefallshus på 30 kvm med platta på mark. Som vanligt har projekt en tendens att växa och senaste planen är att bygga ner attefallshuset ca 80-90 cm i marken för att på så sätt kunna få ståhöjd på loftet.

Vi har ändå planerat att gjuta en platta så frågan är vad merkostnaderna egentligen blir jämfört med att bara gjuta en platta?

- Grävningen kostar säkert några timmar extra men den kostnaden känns som ganska liten
- Massorna är gratis att bli av med då det är bra fyllandsmassor och det finns stort behov i området
- Dränering - behövs annan/dyrare dränering?
- "Källarväggar" - här planerar vi att bygga med Thermomur eller liknande lösning och det bör vi kunna göra själva. Här tillkommer antagligen ytterligare en leverans av betong då vi inte kan gjuta plattan och väggarna samtidigt.Alternativet är att mura med murblock men det känns som lite mer arbete även om det blir billigare.

Är det några andra extra kostnader vi bör tänka på om vi väljer att bygga upp en "halv källare"?

/Krister
 
Jag tycker det blir värt extrakostnaderna för att få större hus. Varför inte 2-vån ;)?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Mikael_L
K Krille4 skrev:
- Dränering - behövs annan/dyrare dränering?
Tja, markförhållanden och grundvattennivå bestämmer hur mycket detta behövs och hur dyrt/besvärligt det blir.

Har du dagvatten anslutet någonstans, eller en nivå på tomten/bredvid tomten som är lägre än "källargolvet" som det går att leda dränering till?
Vet du inte grundvattennivån kan man gräva en provgrop och kolla. Men den bör helst grävas strax efter snösmältningen då grundvattnet brukar stå som högst.
 
  • Gilla
Sillis och 1 till
  • Laddar…
Vi körde 3 leca på tre sidor då blev det ca 160 på lägsta delen på loftet, vi hade nästan platt tak.
Så extrakostnader blev leca med puts och isodränskivor på.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, markförhållanden och grundvattennivå bestämmer hur mycket detta behövs och hur dyrt/besvärligt det blir.

Har du dagvatten anslutet någonstans, eller en nivå på tomten/bredvid tomten som är lägre än "källargolvet" som det går att leda dränering till?
Vet du inte grundvattennivån kan man gräva en provgrop och kolla. Men den bör helst grävas strax efter snösmältningen då grundvattnet brukar stå som högst.
Markförhållanderna är bra med dränerade material, lite större stenar blandat med sand och grus. Dagvattnet hanteras via egen dagvattenbrunn - men den ligger långt från där vi planerar attefallshuset så bra att du tog upp det. Får nog bli egen dagvattenbrunn till attefallshuset vilket medför en extra kostnad. Jag har ingen kunskap kring vad som behövs så här får jag nog undersökta vidare. Vad behövs för brunn för att hantera dagvatten och dränering från ett attefallshus?

/Krille
 
K
T twoody skrev:
Vi körde 3 leca på tre sidor då blev det ca 160 på lägsta delen på loftet, vi hade nästan platt tak.
Så extrakostnader blev leca med puts och isodränskivor på.
Så resnerar vi också men tänke köra lite högre källare så att takhöjden blir 200-210 cm på lägsta delen.

/Krille
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Mikael_L
K Krille4 skrev:
Markförhållanderna är bra med dränerade material, lite större stenar blandat med sand och grus. Dagvattnet hanteras via egen dagvattenbrunn - men den ligger långt från där vi planerar attefallshuset så bra att du tog upp det. Får nog bli egen dagvattenbrunn till attefallshuset vilket medför en extra kostnad. Jag har ingen kunskap kring vad som behövs så här får jag nog undersökta vidare. Vad behövs för brunn för att hantera dagvatten och dränering från ett attefallshus?

/Krille
Har du grundvattennivån betryggande under källargolvsnivån är det inte säkert att du behöver greja med något bortförande av dagvatten/dräneringsvatten, det kan nog sjunka ner av sig självt i tillräcklig takt ifall du har hyggligt dränerande mark, och tar till rätt åtgärder vid markytan så att så lite vatten som möjligt letar sig ner.
Men skulle grundvatten stå över golvets nivå så blir det absolut en del problem.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.