Grund & Markarbeten
KnockOnWood: [citat] OK, tack för svar! Men vart skall dessa 3,5 liter olja ta vägen efter att de hamnat i rännan?
MrMiyagi: Har precis satt in en munters m120 i krypgrunden. Får igång den på manuell men inte via hygrometern och rh4000. Hittar ingen manual till just den nånstans. Den visar värdena där nere och jag kan trycka runt men avfuktaren går inte igång. Någon som har koll på dessa grejer som kan vägleda mig?
snav: [citat] Jag vill ha trädäcket relativt lågt, vilket gör att jag måste gräva ut... som i sin tur gör att jag blir orolig för de befintliga betongblocken som kommer ligga precis i kant med ”utgrävningen”
Nötegårdsgubben: Lägger man kross/grus utan 0-fraktion går det inte att padda ihop det. Det behövs smått material för att det ska jacka ihop. Så om det är målet är 0-16 eller 0-32 bäst. Men det är inte raketforskning. Har man lagt 8-16 och vill få det att packa ihop är det bara att slänga på en finare fraktion (0-8 eller 0-16 till exempel) ovanpå och stampa ihop det.
saiter: Du behöver nog inte vara orolig att allt rasar. Valvet är nog armerat ordentligt. Dra i lite spackel i sprickan så kan du enklare se om det fortsätter att röra sig. Golvet som gungar kan vara ett uppreglat trägolv som inte har ordentligt stöd längre. Där kan du riva upp golvet och förbättra när det passar i din renoverings process. //AA
S.Ramzi: Köpte ett par säckar Finja 310 F och tänkte flyta för första gången imorgon. Men vågar man använda det här spacklat som verkar vara utgående datum på? På förpackningen står det används senast 6 månader från tillverkning och är stämplat med 16/10/2019 ? [bild]
saiter: Ja det är så enkelt. Padda ordentligt bara om du rör om i jorden under. Så inte du får några sättningar sen. //AA
Timotheos: Kom att tänka på denna tråden för nån dag sen och tänkte uppdatera. Sedan några veckor, typ sen mitten av juni, har jag bara hört pumpen gå igång någon enstaka gång och när jag kikar i brunnen är det inget flöde alls ur dräneringen. Så med 100% (eller åtminstone 99) var det högt grundvatten som orsakade flödet.
daugaard: [citat] Bara man ser till att isolera tillräckligt långt utanför plattan så inte tjälen smiter in under nått hörn, och kanske tillför lite värme i marken.
Nancy Biäng: [citat] Jepp, det är så det är tänkt, men jag låter det ligga utan sand tills jag ska padda, lägga sand, padda och sätta plattorna.
oddjobb: Tror det är bäst att knacka bort all puts. Sen puts på nytt eller ha teglet synligt. Annars måste du säker ta bort färgen, då putsen fäster dåligt på den. Men är den gamla putsen så där mjölig är det inte så bra heller.
cpalm: [citat] Jag menade inte att allt väggrus är saltblandat, utan att saltblandat väggrus finns som produkt. Helt riktigt att saltet är där för att dammbinda så att inte nollfraktionen dammar bort.
Lenasdotter: [citat] Bra tanke att inkludera dränering och dagvattenbrunnen i murarbetet. Nej, det är inte ett regelrätt souterränghus - det är som du skriver ett garage som är omgjort till boyta. Resterande delen (andra sidan av huset) är källare med källarfönster utan nedgång. Denna del är den enda sidan där källarvåningen (gamla garaget) nås utifrån. Huset är litet. Än så länge är det
robertua: Nu är det bestämt, det blir uteluftsventilerad krypgrund med dessa lecablock: https://www.se.weber/leca/lecar-block/lecar-block-200 Har några funderingar: Sulan som är idag är gjuten med vad det står K250 betong, antar att detta motsvarar grovbetong C32/40? Sulan är 50cm bred och 25cm hög. Jag hittade en produkt från Weber idag som heter Leca Sulblock, vad tror ni om den?
G-83: Det du behöver tänka på är att dräneringsvattnet har någonstans att ta vägen. Vad har du efter trekammarbrunnen?
Staffans2000: [citat] Jag skyfflade ner leran igen. Överst lade jag krossat taktegel för att det slippa geggamojan. Tilläggas bör att en drygt femtio meter brant skogsbacke slutar direkt mot min källarvägg. Hittils utan vatteninträngning. Trots lerfylle tror jag allt ytvatten rinner rakt ner mellan lerklumparna. Men det spelar ingen roll, då jag har ett överdimensionerad dränering. Istället för
Oldboy: Vad är det för golv ovanpå plattan där det drar kallt? Det man hoppas är att de lagt en remsa frigolit eller ull mellan gamla muren och plattan, men det är ju inte säkert att det är gjort så. Sedan kan det vara gnagare som gjort gångar i ev mjuk isolering i kanterna. De gör schweizerost av isolering, vilket ger vinden fritt blås. Vi har samma problem bitvis hemma. Bl a vet jag att
benox: [citat] Stenen finns i Blekinge, så inte jättemycket tjäle. Exakt storlek på dom som jag bara ser toppen på vet jag inte, men jag lyckades få upp och forsla bort ett par block på dryga 80 cm omkrets. Dom som är kvar hittade jag inte ens slutet på.
olofh: Köpte dagvattenbrunn på rinkaby. Men med redan upptaget hål för hålsåg med d 121mm var snordyra överallt. Så fick gräva ytterligare lite för att få ner brunnen så anslutningen kom i rätt nivån. Så nu ska brunnen kapas i rätt långt uppåt, monteras och så ner med en pump som ska pumpa över till den befintliga brunnen strax jämte att kalla det för lerjord vore en förminskning
Kv1ck: Några fler tankar från detta fina forum? :)
KnockOnWood: [citat] Tack för din välvilliga tolkning Ulltand (y) Nu skäms jag inte längre :D
Johan111: Hej Vi bygger en friggebod som pga. markförhållande behöver vara både sutteräng och i två etage. Ta bort mer berg är inte aktuellt, men vi vill bygga så nära som möjligt för att få till medelmarkhöjden. Helt flytande platta känns läskigt, givet marktryck ovanifrån och sluttning nedåt, dessutom finns det en befintlig kulvert som jag behöver gjuta direkt ovanpå. Är det lämpligt
kashieda: Det ser inte för mjukt ut och det verkar inte vara så mycket problem med att det växer in gräs/ogräs. Jag skulle bara lägga på ordentligt där det är som värst, och lite runt om. Padda till och fylla på lite extra.
beerfueled: TV styr efter temperatur, fukt och tid så den kan mycket väl låta RH vara över 70 % under en period, särskilt om temperaturen är låg, eftersom det inte riskerar någon påväxt förrän efter längre tid. Den värmer när det behövs helt enkelt. Så det behöver inte bara nåt fel alls i din grund, du bör kolla över lite längre tid samt eventuellt mäta fuktkvot i trät.
Claes Sörmland: Du behöver ingen markduk över ditt bärlager 0-150, den gör mer skada än nytta där. Lägg bara ut material att sätta plattorna i. Men gräset ska bort så det blir plant. Det brukar gå rätt fort att skyffla bort med en ordentlig byggskyffel. Sitter det för överdjävligt så finns ju gasdriven ogräsbrännare. Har du inte bråttom med arbetet så finns ju ogräsättika också. Gräset
Stödmuren: [citat] Hej! Det här är min första mur så du får inte ta mitt svar som en sanning och muren är inte klar än men jag ska skriva hur jag gjort. Jag bet i det sura äpplet och grävde bort en bit till av slänten (mest matjord så gick ganska lätt) så att jag kunde padda bakom muren. Grävde dock inte riktigt ända ner till marknivå för där var det hårdare (dvs utgrävningen lutade lite