Hej,

Jag har dränerat om förra sommaren, på viss del har jag än så länge bara makadam och på en del så är det väggrus. På den delen som det är väggrus så har det uppstått en vit rand precis intill grunden ca 2 dm ut men där det är makadam så finns ingenting. Det vita känns för mig som lekman lite kalkartat i sin konsistens men jag kan inte förstå hur det uppstår.
Mitt hus har platta på mark.

Vit kalkartad avlagring vid husgrund intill väggrus, med makadam i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har en ide hur det uppstår?
Är det dåligt för grunden?

Tacksam för svar!

Kristian

Claes Sörmland
Kanske är det kalk från din husgrund som löses ut i markvattnet som sedan kapillärt sugs upp av väggruset. När vattnet avdunstar på ytan av väggruset blir kalken kvar.

Kan det vara vägsalt inblandat i gruset för att det ska binda damm? Har för mig att vissa saltar grusvägar på sommaren för just detta.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Eller är väggruset för hårt packat så att fukten måste upp till ytan för att kunna torka bort. Därav torkranden. Psss insidan på källarväggar på gamla grunder/källare utan kapillärbrytande skikt och/eller dränering.

Enl vad jag har hört från erfarna "markgubbar" så blir riktigt packat väggrus i princip vattentätt. Dvs regnvatten på en grusväg rinner inte igenom gruset utan ut åt sidorna/dikena.

Makadam/singel däremot är luftigt och genomsläppligt.

Kom aldrig riktigt fram till anledningen här men kan troligen vara något av det som skrevs ovan, det slutade i alla fall med att jag grävde bort väggruset och ersatte med makadam hela vägen och bildas inte det vita längre.

Bra att veta!

C
Det är nog som @snuttjulle skrev att gruset är saltblandat. Helt normal för väggrus.

Är jag inte övertygad om.
Beställer väggrus ca vartannat år, och har gjort så i 20 år nu. Har aldrig någonsin fått väggrus med salt inblandat. (Tack och lov!)
Däremot saltas en del grusvägar för att binda damm under sommaren. Saltade grusvägar utmärker sig genom att vara konstant fuktiga i ytan.
Är det saltrester kvar som ännu inte tvättats bort av 1 års regnvatten så är det isf begagnat väggrus.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Oldboy Oldboy skrev:
Beställer väggrus ca vartannat år, och har gjort så i 20 år nu. Har aldrig någonsin fått väggrus med salt inblandat. (Tack och lov!)
Jag menade inte att allt väggrus är saltblandat, utan att saltblandat väggrus finns som produkt. Helt riktigt att saltet är där för att dammbinda så att inte nollfraktionen dammar bort.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.