Du behöver ingen markduk över ditt bärlager 0-150, den gör mer skada än nytta där. Lägg bara ut material att sätta plattorna i.
Men gräset ska bort så det blir plant. Det brukar gå rätt fort att skyffla bort med en ordentlig byggskyffel. Sitter det för överdjävligt så finns ju gasdriven ogräsbrännare. Har du inte bråttom med arbetet så finns ju ogräsättika också. Gräset dör på en dag men sen tar det lite längre tid för det att torka bort och rötterna att brytas ned. Om det istället tjock grästorv som bildat ett mullrikt jordlager ovanpå bärlagret så ska torven/mullen bort med schakt.