Vad är bästa längden på plint.
Markförhållande är sand, har just grävt runt min källare för därnering.
Blev rekomenderad 500 plint, men får också 700 upp till 1200 mm plintlängd. Så nu blir jag vilsen
Bor i Norranorrland.

M MisterFalk skrev:
Vad är bästa längden på plint.
Markförhållande är sand, har just grävt runt min källare för därnering.
Blev rekomenderad 500 plint, men får också 700 upp till 1200 mm plintlängd. Så nu blir jag vilsen
Bor i Norranorrland.
Du behöver ner till frostfritt djup. 500 räcker definitivt inte, tveksam till 700. Med väldränerad sand blir det visserligen grundare, men jag skulle nog satsa på gjuten platta istället.

Exostor Exostor skrev:
Du behöver ner till frostfritt djup. 500 räcker definitivt inte, tveksam till 700. Med väldränerad sand blir det visserligen grundare, men jag skulle nog satsa på gjuten platta istället.
Platta kanske är lite överkurs för en liten stuga, och den måste ju oxå skyddas mot tjälen

D daugaard skrev:
Platta kanske är lite överkurs för en liten stuga, och den måste ju oxå skyddas mot tjälen
Ja, lite överkurs, men plattan isolerar marken så frostfritt blir grundare under en isolerad platta.

Exostor Exostor skrev:
Ja, lite överkurs, men plattan isolerar marken så frostfritt blir grundare under en isolerad platta.
Bara man ser till att isolera tillräckligt långt utanför plattan så inte tjälen smiter in under nått hörn, och kanske tillför lite värme i marken.

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.