Grund & Markarbeten
MrCtoyouson: Kanske gör det imorgon... I källaren i samma hörn sitter detta som troligen hör ihop? Nån som förstår sig på det? :)
Pistol: [citat] Då råder det inga tvivel. Vi kör på gräsmatta under :D
Magnus de Brito: Är det någon som vet var man kan få tag på grå marksten med måtten 13x20 cm? Behöver komplettera befintlig garageuppfart.
T.Gustafsson: Hej. Låt betongen fylla ut spåren. Man vill inte ha små cellplastbitar eller liknande som börjar lossa och störa vid gjutningen.
cazet: hejsan jag har en mur som jag skulle vilja jämna av på ovankanten och få fina kanter den är putsad med putsbruk B , ska jag fortsätta med bruk b eller ta något annat ? orsaken till att det ska jämnas till är att det ska ställas ett växthus på den sedan
T.Gustafsson: Det går bra att gjuta direkt på rengjord befintlig betongplatta. Bila ner några centimeter och spola av med vatten, så får den nya betongen bra yta att fästa i.
monken90: Står ju i bespappret : uppbyggnad betongplatta , tjära , papp beklädd isolering/ obehandlade träreglar och golvbrädor... så antar att det kommer se lite ut som på bilderna i tråden här med isolering etc? Men just tjäran, hur får man bort det? Är det på betongen? har aldrig gjort nått liknande förut å alltid bra o ha lite på benen innan man startar projektet :)
Cider: Om det var min källare, skulle jag laga hålen: pillra dit några naturstenar i olika storlekar, kanske även några bitar nät, blanda lite betong att fylla med, och jämna till.
Vasa1: Hej Martin Har du kommit fram till vad dessa brunnar är har för funktion? Har sett att det finns en likadan brunn vid vårt hus och enligt ritningen som vi fått från kommunen står det "SPBR" och vi tolkar det som spolbrunn då även inkommande vatten finns i samma ledningschakt
quattro1: Väger ca 100 kg. Den är körd på 95 oktan. Inte hunnit använda den själv men har lånat ut den till grannen, han är då helnöjd.
mattiasm83: [citat] Tack för svaret! Helt korrekt, sprickan är bara någon millimeter bred. Jag testar att köra på samma vis som du rekomenderar. Det blir smidigast, billigast och snabbast så.
T.Gustafsson: Det skadar ju inte att prova. Om du i framtiden ser att plattraden som ligger närmast innanför dina murstenar börjar sjunka, då är det med stor sannolikhet murstenarna som tryckts ut. Då kan du bara lyfta de plattorna som sjunkit och lägga på lite ytterligare material (2-5, sand, eller vad du nu har tillgång till) och lägga tillbaka plattorna. Återkommer problemet så är det bara
Wolfpaw: Alright, ska jaga hur några polare och se om vi kan styra upp det. Tack :-)
Silver78: Förklara gärna hur och vad du tänkt/tänker göra. Vad är anledningen till valet av eps?
BORNER: Hej! Vi skall "renovera" en rabatt som vi byggde med hjälp av kullerstenar som vi lade efter varandra som en liten upphöjd kant. Men då stenarna sjunker ned och jorden i rabatten rinner ut i skarvarna, tänkte vi göra något mer hållbart och få upp muren i höjd så att jorden inte rinner ut. Dock är vi osäkra på vad som är bäst i vårt fall. Att bygga en form och gjuta en stödmur,
sixten88: Vattna hela första två dygnet och låt täckningen ligga en vecka så är du på säkra sidan.
Sindbad: Ingen som vet? Rätt enkel fråga kan tyckas :rolleyes:
MathiasS: Har du tittat i handboken? Det är ett av alternativen med två elektroder jag använder, har inte möjlighet att reda ut exakt hur just nu https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds/serie72_eng_tds.pdf
ByggarMartin: Hej! Har plockat bort ett gäng röda knäckstenar som legat som kantsten till min infart. Har nu tänkt att använda dessa för att mura upp 2st grindstolpar. Funderar på att gräva 2 hål på ca 50cm där jag börjar med stolparna. Samt att borra 2 hål i varje knäcksten för att sätta armeringsjärn som kommer vara genomgående i hela stolpen (4st för varje stolpe). Tanken för stolparnas
Limpan4all: Standardverket "Betong" från mitten av 1940 talet säger att för maximal hållfasthet så skall betong vattenbegjutas i 90 dagar... Men att >90% uppnås efter 28 dagar vattenbegjutning. 50% efter 7 dagar med vattenbegjutning och 35% om den tillåts torka omedelbart dvs riva formen så fort som det bara går. Men det gäller bara hållfastheten. Sedan kommer frågan om man vill bygga i fukt i
C.Lundin: [citat] Huruvida betongen fryser när den är ung eller inte har vi inte diskuterat. Inte heller har det någonting med exponeringsklasser att göra. Sedan står ju hållfastheten på påsen, så det är knappast något frågetecken heller. Men som sagt så var vi väl ändå hyfsat överens om att det inte är något problem att använda nämnd betong till plintarna.
Krewlir: Jag tänkte dra igång renovering av vår gillestuga i ett sutteränhus. Gillestugan ligger en halv trappa ner där halva väggen är ovan mark. Idag är det något gjutet golv med uppreglad historia med råspont och sedan laminatgolv. Total bygghöjd skulle jag tippa på max 100mm. Planen är att detta ska bort då det inte känns som en bra lösning. Frågan är vad jag går vidare med.
fafner: Har ett intressant problem i en lada vi har. En del av ladan som var ladugård (dvs där korna stod) är numera omgjord till verkstad med en gjuten platta för säkert 30-40 år sedan. Denna del är murad med någon form av lättbetongblock. På andra sidan väggen så fanns den gamla gödselstacken med en nedgrävt gödsel/latrinhål som nu inte har använts på säkert 40 år och börjat rasa
texas67: hej, skulle rejält med sprängsten "glida" iväg?....låter dramatiskt för mig som amatör, men stor sprängsten som man får ditkörd för att man har tur att nån annan vill dumpa :-) det borde vara något, dessutom snyggt om man väljer att ha delvis synligt , i alla fall i min bok
useless: Det viktiga är att se till att ytvatten leds bort. Dränering kan göra nytta om du har högt grundvatten och fuktig mark i största allmänhet. Vilka fler åtgärder än att sätta in en avfuktare har du tänkt? Är fuktigheten mätt över en hel säsong?
ricebridge: Jag tror att det skulle fungera med musnät (googla på det; max maskstorlek 4mm!) som du spänner upp på ramar som du gör själv, och sen fäster dem med tillräckligt med stenlim för att det ska fylla ut ojämnheterna. (Rengör stenen ordentligt först.) Då kan du dessutom designa dem lite som du vill.
bruning: Hej! Bakgrund: Ska inom kort gjuta platta på mark (rektangulär platta, kantförstyvad, L-element) till villabygge. Naturliga jordlager är 60-70 cm matjord följt av 60 cm finsand följd av 200 cm finsand med siltskikt. Under semestern har vi förberett med framdragning av vatten, avlopp och dagvattenkassetter. Problem: Planen var att gräva och lägga en vattenledning på 1.4 m djup längs med
Emile88: [citat] Om det är spackel behövs det tas bort?
Nötegårdsgubben: [citat] 50 tkr + moms? Jag antar det, men trodde på riktigt att du menade något annat tills jag räknade på hur orimligt det skulle vara och tittade på var tangenterna sitter i förhållande till varandra. :geek: