P
Hej!

Har lite huvudbry i detta ärende. Staplar frågorna här så kommer bilderna från k-ritningen nedan:

1. Jag ska köra med färdiga kantbalksbyglar. Vad är standardmåttet mellan varje kantbalksbygel?
2. Hur armerar jag voterna? framgår det i den ritning jag skickar med? hur hade ni gjort? (gärna med bild)

Konstruktionsritning som visar grunden för ett byggprojekt med måttangivelser och armeringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktionsritning av grund med detaljer för armering, kantbalksbyglar och sektioner av L-element.

• Konstruktionsritning av grundläggning med måttangivelser och detaljerad armeringsanvisning för kantbalkar och votter.
    Skapa konto
Man kan inte säga att det finns något standardmått på byglarna, men i ditt fall ska de sitta på CC 300 mm.
Det borde finnas en detalj på voterna också, det enda som framgår på planritningen är att det ska ligga 3 st längsgående fi12-järn i underkant vot. Vilket är mycket möjligt är allt som ska vara, men framgår som sagt ej.

P
C C.Lundin skrev:
Man kan inte säga att det finns något standardmått på byglarna, men i ditt fall ska de sitta på CC 300 mm.
Det borde finnas en detalj på voterna också, det enda som framgår på planritningen är att det ska ligga 3 st längsgående fi12-järn i underkant vot. Vilket är mycket möjligt är allt som ska vara, men framgår som sagt ej.
`
Hjälper detta?
Sida med tabeller och text som beskriver armeringsspecifikationer för byggprojekt.
Skapa konto

Hybenos skrev:
`
Hjälper detta?
[bild]
Nej, det har ingenting med det att göra.
Det borde finnas en detalj eller ett snitt på plattan likt den i underkant på din första bild.

P
Hittade denna nu! i separat mail.
Sektion av byggdetalj med sylldetalj, förankring och isoleringsmaterial i grundkonstruktion.
Skapa konto

Fel

Hybenos skrev:
Hittade denna nu! i separat mail.
[bild]
Där har du det. Endast 3 st längsgående i underkant som planritningen visade.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det finns ju en sektion på plattan och den visar 2x12 i över och underkant.
Den visar bara kantbalken.
Detaljen på voten kom ovan nu.

P
C C.Lundin skrev:

Kanon! ska de stå på distanser antar jag, har 40/50 distanser att tillgå

Hybenos skrev:
Kanon! ska de stå på distanser antar jag, har 40/50 distanser att tillgå
Ja, eller om du lägger ned dem i voterna och sedan hänger upp i armeringsmattan när de ligger på plats.
Annars skulle jag kört på 40 mm. Lite mycket egentligen, 25 eller 30 hade dugit gott.

P
C C.Lundin skrev:
Ja, eller om du lägger ned dem i voterna och sedan hänger upp i armeringsmattan när de ligger på plats.
Annars skulle jag kört på 40 mm. Lite mycket egentligen, 25 eller 30 hade dugit gott.
grymt! stort tack!

En sista dock.
Armeringsjärnen är 6 m och täcker voten i princip men går inte hela vägen ut till kantelementen. Är detta ett måste dvs ska jag lägga armeringsjärn hela vägen ut.

Bästa svaret

Hybenos skrev:
grymt! stort tack!

En sista dock.
Armeringsjärnen är 6 m och täcker voten i princip men går inte hela vägen ut till kantelementen. Är detta ett måste dvs ska jag lägga armeringsjärn hela vägen ut.
Jag skulle sagt ja. Egentligen tycker jag de borde bockas så att de går in i kantbalken, men det verkar inte konstruktören tycka är nödvändigt här.
Men du behöver ändå klippa mindre bitar till de kortare voterna, så skarva så att de går in i kantbalken så har du i varje vall följt ritning.

C C.Lundin skrev:

Såg det och tog bort mitt inlägg men du var snabbare.

P
C C.Lundin skrev:
Jag skulle sagt ja. Egentligen tycker jag de borde bockas så att de går in i kantbalken, men det verkar inte konstruktören tycka är nödvändigt här.
Men du behöver ändå klippa mindre bitar till de kortare voterna, så skarva så att de går in i kantbalken så har du i varje vall följt ritning.
Blev jättebra! tack för snabb hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.