Hej från en ny medlem och total novis.

Jag står i begrepp att potentiellt ärva ett kärt gammalt hus men vill ha råd innan jag tar mig an det.

Huset byggdes på tidiga 60-talet, i souterrängstil med ett ursprungligt garage på nedrebotten. På 70-talet byggdes nedervåningen om till bostadsdel och den gamla nedfarten fick vara kvar - dock murades två vallar på vardera sidan för att staga upp blomsterbäddar och gräsmatta. I botten av nedfarten finns en brunn för dagvatten. Problemet är nu att muren börjar att ge vika. Jag vet inte vilket skick grunden är men räknar med fuktpåverkan.

Min fråga - vad är bäst i detta läge, mura om eller göra om hela alltet? Nedfarten samlar givetvis vatten som forsar ned och har varit ett bekymmer för den äldre innehavaren av fastigheten.

Kan tilläggas att fastigheten befinner sig i Norrbotten (så eventuella tak för ”källaringången” har övervägts för att hålla snön borta). Detta har likaså inkluderat funderingar om att schakta igen nedfarten men göra en yttre källarnedgång med större landningsyta för dagsljusinsläpp i fönster och dörr.

Alla råd är av godo!

• Gamla nedfarten med mossigt underlag och en dagvattenbrunn, stenmurar på sidorna och byggnader i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Souterränghus från 60-talet med muren vikande, nedfart till källare med dagvattenbrunn och växtlighet på sidan.
    Skapa konto
  • En souterrängvilla med gul träfasad, där en gammal nedfart med stenmurar leder ner till en källaringång.
    Skapa konto
L Lenasdotter skrev:
Hej från en ny medlem och total novis.

Jag står i begrepp att potentiellt ärva ett kärt gammalt hus men vill ha råd innan jag tar mig an det.

Huset byggdes på tidiga 60-talet, i souterrängstil med ett ursprungligt garage på nedrebotten. På 70-talet byggdes nedervåningen om till bostadsdel och den gamla nedfarten fick vara kvar - dock murades två vallar på vardera sidan för att staga upp blomsterbäddar och gräsmatta. I botten av nedfarten finns en brunn för dagvatten. Problemet är nu att muren börjar att ge vika. Jag vet inte vilket skick grunden är men räknar med fuktpåverkan.

Min fråga - vad är bäst i detta läge, mura om eller göra om hela alltet? Nedfarten samlar givetvis vatten som forsar ned och har varit ett bekymmer för den äldre innehavaren av fastigheten.

Kan tilläggas att fastigheten befinner sig i Norrbotten (så eventuella tak för ”källaringången” har övervägts för att hålla snön borta). Detta har likaså inkluderat funderingar om att schakta igen nedfarten men göra en yttre källarnedgång med större landningsyta för dagsljusinsläpp i fönster och dörr.

Alla råd är av godo!
Jag förstår att att det kan bli problem med vatten på nedfarten, men någon bra lösning för att fixa det har jag inte, det är inte mitt område. Däremot tycker jag det vore synd att riva murarna, de är fina. Vad är det för material på infarten? Är det betong/asfalt som det blivit mossa på? Grusgång kan vara fint, det ger mjukare intryck än asfalt/betong. Eller gräs. Planerar ni skärmtak, och har möjlighet att få marken plan utanför dörren, så har du fixat
dig en mindre uteplats (om det är bra läge för solen).

Schakta och göra helt om tycker jag är onödigt, gör det bästa av det som finns.

Redigerat:
Tack för svaret!

Nedfarten är i betong, och helt korrekt beklädd med mossa. Murarna hade jag egentligen gärna behållt - men de börjar bågna av ålder och trycket så någonting måste göras.

Jag lutar åt att ta in offerter för att göra om murarna/laga dessa och låta nedfarten vara då betongen måste bort om grus eller gräs ska placeras ovanpå. Jag funderar på att längre fram göra en uteplats eller förbinda den på något sätt med framsidan uteplats. Nåja.

Jag hade hoppats att någon i forumet hade erfarenhet av sådan här lösning med nedfart till garage under 50/60-talshus och kunde flagga för farorna. Uppenbara och dolda. Innan jag tar över huset så att säga. :)

M MetteKson skrev:
Jag förstår att att det kan bli problem med vatten på nedfarten, men någon bra lösning för att fixa det har jag inte, det är inte mitt område. Däremot tycker jag det vore synd att riva murarna, de är fina. Vad är det för material på infarten? Är det betong/asfalt som det blivit mossa på? Grusgång kan vara fint, det ger mjukare intryck än asfalt/betong. Eller gräs. Planerar ni skärmtak, och har möjlighet att få marken plan utanför dörren, så har du fixat
dig en mindre uteplats (om det är bra läge för solen).

Schakta och göra helt om tycker jag är onödigt, gör det bästa av det som finns.

Det är nog enklast att kolla med någon lokal markentrepenör vad de rekommenderar.
Beror nog på marktyp.
Hinner dagvattenbrunnen svälja regnet när det öser ner?
Annars får de fixa det samtidigt.

//AA

S saiter skrev:
Det är nog enklast att kolla med någon lokal markentrepenör vad de rekommenderar.
Beror nog på marktyp.
Hinner dagvattenbrunnen svälja regnet när det öser ner?
Annars får de fixa det samtidigt.

//AA
Ja, har skickat ut förfrågningar och offerter men inväntar svar än så länge. Då arbetet gjordes på 60-70-talet gissar jag lite för underlaget, men tror det är en blandning (Sten, grus, jord). Det blir svårare för markentreprenörerna att ta sig an det, plus det faktum att vi är mitt i säsongen för semester och utomhusarbete i Norrbotten. Svaren haglar inte direkt in. :)

Dagvattenbrunnen hinner svälja - vi ser alltid till att hålla den fri. Tack för svar!

Man bör i samband med ommurning kunna fixa nån bättre dränering, så att kraftiga regn inte ställer till det lika mycket.

Men är det ett souterränghus? Är det på andra sidan det är två våningar då? Eller är det att garaget är omgjort till boutrymme som gör att du kallar det souteräng?

Om huset är litet (det ser litet ut) skulle det ju vara ett bra ställe att göra en utbyggnad i två plan på, då delar av utgrävningen redan är gjord.

Anna_H Anna_H skrev:
Man bör i samband med ommurning kunna fixa nån bättre dränering, så att kraftiga regn inte ställer till det lika mycket.

Men är det ett souterränghus? Är det på andra sidan det är två våningar då? Eller är det att garaget är omgjort till boutrymme som gör att du kallar det souteräng?

Om huset är litet (det ser litet ut) skulle det ju vara ett bra ställe att göra en utbyggnad i två plan på, då delar av utgrävningen redan är gjord.
Bra tanke att inkludera dränering och dagvattenbrunnen i murarbetet.

Nej, det är inte ett regelrätt souterränghus - det är som du skriver ett garage som är omgjort till boyta. Resterande delen (andra sidan av huset) är källare med källarfönster utan nedgång. Denna del är den enda sidan där källarvåningen (gamla garaget) nås utifrån. Huset är litet.

Än så länge är det oklart om huset ska stanna i familjens ägo som endast vinterbonat sommarhus - men olika tillbyggnads- och renoveringslösningar diskuteras. Jämte det mest kritiska - murarbetet. Misstänker att det inte håller för en snörik vinter och då kommer jordmassor rasa ned i nedfarten mot dagvattenbrunnen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.