Byggahus.se

Trygghetsvakt och kondensavfuktare

1. mic mac
    Medlem Nivå 2
    Jag har blivit ägare till en krypgrund (med hus) som har en trygghetsvakt installerad. Det är lite för hög fuktighet RH 77 vid 10grader.
    Skall installera en kondensavfuktare och täta grunden men då undrar jag om det motverkar varandra?
    Den varmare luften upptill i grunden som TV generar kommer att blåsas runt av avfuktaren.
    Har någon provat eller har en synpunkt

2. Peter2400
    Medlem · Nivå 21
    För avfuktaren är det bara en fördel om det är lite varmare, men det går säkert lika bra att stänga av trygghetsv.
    Men har du ingen garanti från tv, det ska ju enligt deras reklam fungera alldeles utmärkt.

3. mic mac
    Medlem Nivå 2
    Det verkar vara den tidigare ägaren som har installerat den. Det finns ingen stämpel på certifikatet. Jag skall mäta lite till och sedan installera avfuktaren och se vad dom händer. Skall även mäta fuktkvot i träet.

• Laddar…
  4. B
    Medlem Nivå 4
    TV styr efter temperatur, fukt och tid så den kan mycket väl låta RH vara över 70 % under en period, särskilt om temperaturen är låg, eftersom det inte riskerar någon påväxt förrän efter längre tid. Den värmer när det behövs helt enkelt. Så det behöver inte bara nåt fel alls i din grund, du bör kolla över lite längre tid samt eventuellt mäta fuktkvot i trät.