Byggahus.se

Renovering av biluppfart

1. PhilipZ
    Husägare Nivå 1
    Hej!

Jag är i full färd med att göra om uppfarten här hemma. Tidigare har det legat sjöstensplattor.

Jag har nu tagit bort alla plattorna och slängt på lite extra stenmjöl som jag sedan packat med en padda. Jag tänkte nu fylla upp med makadam 8/16. (En N2 markduk underst)

- Behöver detta paddas?
    - Räcker en 100 kg padda till detta i sådana fall?
    - Skall jag blanda makadamen med lite extra stenmjöl?

Tack på förhand

2. B
    Medlem Nivå 5
    Ska du höja uppfarten?

Makadamen ska var under stenmjölet, det går inte så bra att varken padda eller lägga plattor i makadam.

Edit.
    Det är bra om man läser hela texten...
    Kör man 2-4 makadam så går det givetvis att lägga plattor i det, jag tänker alltid på 32-64 eller liknande när någon säger makadam.

3. Huvudbrytaren
    Medlem · Nivå 8
    8/16 påverkas väldigt måttligt av en padda. Har du en tillgänglig, Kör några varv, om inte strunta i det

4. PhilipZ
    Husägare Nivå 1
    Skall jag lägga på lite stenmjöl på makadamen för att få den att sätta sig bättre?

Om jag förstår dig rätt så kommer det inte att var några problem att köra upp bilen utan att ha paddat? Kommer lägga ca 5 cm makadam
    Rädd att man kör ner bilen i stenen om ingen paddning sker.

5. T
    Husägare · Nivå 3
    Skall du lägga nya plattor eller ha grus som topp?

6. PhilipZ
    Husägare Nivå 1
    Jag skall ha makadam. Jag beslutade mig för att padda ett par varv på makadamen. Underlaget var från början stabil då det tidigare har använts till uppfart med plattor

7. Ekica
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag har exakt samma funderingar om vilka metoder det finns för att 8/16 ska packas bättre. Vi renoverade precis vår biluppfart där endast 10cm 8/16 lades på fiberduken och jag är inte riktigt nöjd med hur det packas. Finns det någon metod bra metod för att åtgärda detta utan att behöva riva upp allt? Har någon erfarenhqet av att blanda befintlig 8/16 med 0/8 för att åtsadkomma bättre resultat gällande packning?
    Tacksam för svar och expertis :)
    Vänliga Hälsningar

8. T
    Husägare · Nivå 3
    Det går inte att packa makadam till en stabil bädd. Tricket är att bara toppa med max ca 2 cm makadam, så blir det stabilt att köra och gå på. För att bygga upp höjden så bör samkross istället användas, tex 0-18 eller grövre beroende på tjocklek (detta paddas ordentligt, gärna vått). Så istället för 10 cm ”ostabil” makadam så lägg 8-9 cm samkross och toppa bara med ett tunt lager makadam för att dölja gruset under.

9. Ekica
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar. Nu när makadam redan ligger 10cm, går det att göra någonting utan att skrapa upp allt?

10. L
    Medlem · Nivå 11
    Det du kan göra är att köra på ett lager 0-4 över hela infarten typ 3-5cm för att sedan vattna ner det mellan gårdsgruset. Mycket jobb då du mest troligen kommer bli tvungen att lägga ut det i flera omgångar tills du fyllt upp så du hamnar 2-4cm under gruset.

11. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Lägger man kross/grus utan 0-fraktion går det inte att padda ihop det. Det behövs smått material för att det ska jacka ihop. Så om det är målet är 0-16 eller 0-32 bäst.

Men det är inte raketforskning. Har man lagt 8-16 och vill få det att packa ihop är det bara att slänga på en finare fraktion (0-8 eller 0-16 till exempel) ovanpå och stampa ihop det.