KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Då har man räta vinklar.
Vilket, så här tio år senare och 20 år klokare är rena tramset.

Gjorde idag en liten enkel modell, med två lika lång, motstående sidor, och två lika långa diagonaler.
Här är delarna:
Fyra röda remsor, lika i par, ligger parallellt med fyra små vita objekt på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De korta är de motstående sidorna och de långa är diagonalerna förstås.
Så börjar vi bygga, och håller koll på att sidorna är lika långa, och diagonalerna är det också:
Röda pappersremsor med knappnålar som formar en oregelbunden fyrhörning med lika långa sidor och diagonaler.
Skapa konto

Ser ju bra ut, eller hur?
Men den kan lika väl bli så här, och alla mått är oförändrade:
Enkel geometrisk modell med röda band som korsar varandra fastsatta med vita knappnålar.
Skapa konto

Eller så här:
Modell med två röda pappersremsor korsade som diagonaler fastsatta med vita knappnålar.
Skapa konto

Så man får nog ha koll på lite mer!
Till exempel på att det kortaste avståndet mellan de motstående sidorna
är lika i båda ändar :)

(Suck, var jag så dum för tio år sedan? Hur dum är jag nu då :worried: )

• Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Suck, var jag så dum för tio år sedan? Hur dum är jag nu då
Jag tror du är 10 år klokare, och dessutom lika mycket extra livserfarenhet. (y)

(däremot har jag märkt att det händer något med åren, allt vad åren går, de går liksom inte att fylla med lika mycket längre, men oavsett är det 10 års erfarenhet . punkt ...) :crysmile:

F

Gjorde idag en liten enkel modell, med två lika lång, motstående sidor, och två lika långa diagonaler.
Här är delarna:
[bild]
Så börjar vi bygga, och håller koll på att sidorna är lika långa, och diagonalerna är det också:
[bild]
[bild]
Eller så här:
[bild]

Eller skapa ett rätvinkligt hörn med 3-4-5 metoden (eller Pythagoras sats om man så vill). Ett annat välmså enkelt sätt är att markera ut mitten på diagonalbitarna och se till att dom möts i samma punkt.

ullberg

Här är delarna:
[bild]
[bild]
[bild]
Eller så här:
[bild]

Jag vill påstå att du hade rätt för 10+ år sedan, du säger att man mäter motstående sidor och ser till att de är lika långa, jag tolkade det som att det var båda paren motstående sidor som skulle mätas (och varje par av sidor ska vara lika långa)

Har man uppfyllt det är det garanterat ett parallellogram man sitter med och om man i tillägg uppfyller att diagonalerna är lika blir det ett rätblock (dvs alla vinklar 90 grader)

visst, din ursprungliga instruktion var kanske inte tydlig med att båda paren motstående sidor ska mätas men när jag läste det (nu, inte när du gjorde inlägget förvisso) tolkade jag det som båda paren...

/U

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Jag vill påstå att du hade rätt för 10+ år sedan, du säger att man mäter motstående sidor och ser till att de är lika långa, jag tolkade det som att det var båda paren motstående sidor som skulle mätas (och varje par av sidor ska vara lika långa)
Tack för din välvilliga tolkning Ulltand (y)
Nu skäms jag inte längre :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.