Jag håller på att riva i vår källare som varit inredd med plastmatta på golv och masonit + tapet / bröstpanel på väggarna. På en del ställen har putsen släppt, och det går att knacka lös hur mycket som helst känns det som. Det finns många plugghål där reglarna varit fästa. Även i golvet finns en del plugghål som jag tänkte prova fylla igen med putsbruk om det går.

Hur gör jag bäst för att åtgärda en sådan här vägg? Har läst olika trådar här och det verkar finnas många åsikter om vilket bruk man ska använda. Min tanke är i alla fall att knacka lös all puts som lossnar lätt och sedan att putsa igen med putsbruk. Jag har en halv säck med Byggmax putsbruk jag tänkte använda upp. Sedan kanske jag köper någon annan (bättre?) sort.

Väggen är målad med en gul färg som flagnar av när man skrapar på den. Mycket jobb dock att skrapa hela väggen. Under det gula är det något vitt. Kanske gipsspackel eller något?

Renoveringsprojekt av källarvägg med borttagen panel, exponerade tegelstenar, flagnande gul färg och flertalet plugghål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur gör jag bäst för att få väggen fin efter att jag putsat igen alla håligheter? Det är inte så noga att det är målat i någon viss nyans eller så. Och det är en källare, så det är inte jätteviktigt att det blir snyggt. Men det vore trevligt om man kunde få en kulör på hela väggen, inte en massa olika som nu.

Tror det är bäst att knacka bort all puts. Sen puts på nytt eller ha teglet synligt. Annars måste du säker ta bort färgen, då putsen fäster dåligt på den. Men är den gamla putsen så där mjölig är det inte så bra heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.