Hej alla,
det här är ett litet besserwisser-inlägg, lämpligt för en fredagskväll efter en jobbig arbetsvecka.

Jag satt och läste byggnadsingenjörens svar under "expertforumet" Grund & Mark.

Frågan enligt trådens rubrik besvarades med
"...Kontroll av att grunden blir vinkelrät görs genom s.k. diagonalmätning. Man mäter båda diagonalerna och de skall bli exakt lika långa. Då vet man att vinklarna är 90 grader."

Detta tycker jag är väldigt förenklat.
Om två motstående sidor (tex de två kortsidorna) är olika långa, kan ingen diagonalmätning i världen ge räta vinklar.

Man måste nog mäta lite mer än diagonalerna! Tex att motstående sidor är lika långa.

Trevlig helg! //KoW

Absolut.

Det är ju en grundförutsättning att de motstående sidorna är lika långa. Annars blir det ju lite fel ....

Men om du nu lyckas med att få diagonalerna lika stora så är både vinklarna 90 grader och motstående sidor lika långa. Eller funderar jag helt fel? Ser inte det framsör mig att få till någon typ av fyrhörning där diagonalerna är lika långa men inte motstående sidor. Med den förutsättningen att nu sidorna är raka då. ;)

Om två av de motstående sidorna är lika och de andra olika men dess "mittpunkter" livar så borde diagonalerna vara lika men vinklarna större eller mindre än 90 grader.

Näää jag är nog trött då jag inte får till det.
Vid 2 lika sidor och 2 olika långa får jag det till att hel diagonal blir olika hur jag än ritar. Rita gärna och lägg in en bild hur du menar.

---------------------------------------------

---------------------​

Låtsas att det är kortsidor på det jag "ritade".... mät sedan diagonalerna.
Blir lika långa va ?? Men långt ifrån 90 grader

Sorry trött ihuvet va rätt ord. :D

För att slippa dessa funderingar kan man beräkna utifrån Pythagoras sats; a2 + b2 = c2 för en rätvinklig triangel. A och B är kvadrater och blir då sidorna, och hypotenusan kan man sedan kontrollmäta.

A och B är inga kvadrater :)

F
mats_o skrev:
A och B är inga kvadrater :)
Med lite fantasi så...... det är ju ändå ^2. Annars så funkar kateter bra.

Mikael_L
fsn skrev:
Annars så funkar kateter bra.
Även när man ska opereras ... :D

B
F
byggare henke skrev:
[länk]
är fin

man korsmäter ju eller??
inte mäta två sidor, kan ju mäta fyra sider men ändå ha en kass kvadrat
(trött funderingen. redo för sängen)
Det där är den klassiska egyptiska triangeln (3-4-5 triangel) som ger ett 90gradigt hörn. En sån mätning i ett hörn tillsammans med kryssmätning (diagonalmätning) så är man hemma. Eller så plockar man fram sin gamla totalstation från början av 90-talet med en antik Psion handdator och ett lika gammalt GEODOS program från Viker Data och får bättre precision än nån måttbandsmätning.

hej gubbar (inga smart tjejer här som jag kan se än så länge;
de har väl viktigare saker att ägna sig åt).

det var ett väldigt orerande om kvadrater, hypotenusor mm.

Varför inte bara säga att
först mäter man motstående sidor och ser till att de är lika
sedan mäter man diagonalerna, och de skall också vara lika.
Då har man räta vinklar.

//KoW

• Gilla
Woodhead
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.