3 901 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Hur mycket singel/sand?
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Varför är tegel problematiskt?P Prodigys skrev:Du ska inte ha singel öht, gräv ur tills allt organiskt material är borta fyll upp med bärlager till 8-11cm under färdig höjd. Sen stenmjöl ska du ligga på typ 5cm tjockt. När du drar av bör du ligga 5mm över den höjd du tänkt dig när det är färdigt så du har lite paddmån när plattorna är lagda.
Du kan dryga ut bärlagret med lite murbruk men inget tegel. Om det inte blir svindyrt med att transportera bort det så tycker jag att du bör skippa det.
Ner till lera, eller grus/ berg beroende på vad marken består av hos dig.Nancy Alke skrev:
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Har du 3m jord är det bra att gå ner till frostfritt djup med makadam för att minska risken att det rör på sig. Men kan du acceptera risken att det rör på sig kan du köra fiberduk på jorden och sen lägga ut flis/sand släta av och lägg plattorna
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Inget makadam mellan duk och sand menar du?Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Alltså man måste inte ha makadam, men makadam dränerar bra så vattnet rinner undan. Ska du "fusklägga" kan du lika gärna göra det enklare tänker jag. Det värsta som kan hända är att man får lyfta stenarna, släta om och lägga tillbaka dom
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Oki, ja nu har jag ett ton 0-30 i en hög på blivande uteplatsen, så krattar ut det jämt över markduken, så får det stå över vintern. Blir ju säkert över, men jag har flera projekt att lägga det iJohannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Kratta ut 0-30 och padda det så blir det hårt och jämnt, därefter lägger du flis/sättsand innan plattorna
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Klicka här för att svara