VidarH VidarH skrev:
Överslagsberäkning.
3*5*0.05=0.75 kubik.
Singel 16-32 väger 1.4 ton per kubik. (det var min första sökträff)
0.75*1.4=1.1 ton
Så två vändor med ett vanligt släp.
Och det utgår ifrån att det är plant och inte för djupt grävt någonstans.
TACK snälla :)

P Prodigys skrev:
Du ska inte ha singel öht, gräv ur tills allt organiskt material är borta fyll upp med bärlager till 8-11cm under färdig höjd. Sen stenmjöl ska du ligga på typ 5cm tjockt. När du drar av bör du ligga 5mm över den höjd du tänkt dig när det är färdigt så du har lite paddmån när plattorna är lagda.

Du kan dryga ut bärlagret med lite murbruk men inget tegel. Om det inte blir svindyrt med att transportera bort det så tycker jag att du bör skippa det.
Varför är tegel problematiskt?

• Gilla
1
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
Ehhh...??? Ner till vad??? Jag bor på landet, huset byggt på 50 talet på gammal åkermark, så nu skippar vi det där med fackmannamässigt och kör gruset på markduk mot jord. Hur många kilo grus behöver jag till 3×4,5 m och 5 cm djupt?
Ner till lera, eller grus/ berg beroende på vad marken består av hos dig.

D Daniel 109 skrev:
Varför är tegel problematiskt?
Mindre problematiskt i ytor där det inte går trafik men vid belastning smulas teglet sönder och tar få upp betydligt mindre volym är när det var helt vilket leder till sättningar.

P Prodigys skrev:
Ner till lera, eller grus/ berg beroende på vad marken består av hos dig.
Matjord ca 3 m ner... tur att man inte är proffs ;)

Har du 3m jord är det bra att gå ner till frostfritt djup med makadam för att minska risken att det rör på sig. Men kan du acceptera risken att det rör på sig kan du köra fiberduk på jorden och sen lägga ut flis/sand släta av och lägg plattorna

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Har du 3m jord är det bra att gå ner till frostfritt djup med makadam för att minska risken att det rör på sig. Men kan du acceptera risken att det rör på sig kan du köra fiberduk på jorden och sen lägga ut flis/sand släta av och lägg plattorna
Inget makadam mellan duk och sand menar du?

Alltså man måste inte ha makadam, men makadam dränerar bra så vattnet rinner undan. Ska du "fusklägga" kan du lika gärna göra det enklare tänker jag. Det värsta som kan hända är att man får lyfta stenarna, släta om och lägga tillbaka dom

• Gilla
nevinator och 2 till
  • Laddar…
Alltså man måste inte ha makadam, men makadam dränerar bra så vattnet rinner undan. Ska du "fusklägga" kan du lika gärna göra det enklare tänker jag. Det värsta som kan hända är att man får lyfta stenarna, släta om och lägga tillbaka dom
Oki, ja nu har jag ett ton 0-30 i en hög på blivande uteplatsen, så krattar ut det jämt över markduken, så får det stå över vintern. Blir ju säkert över, men jag har flera projekt att lägga det i :)

JanneJanne123
Min erfarenhet är att det går alltid åt mer grus än man tror, så det blir säkert kanon med ett ton.

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Kratta ut 0-30 och padda det så blir det hårt och jämnt, därefter lägger du flis/sättsand innan plattorna

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Kratta ut 0-30 och padda det så blir det hårt och jämnt, därefter lägger du flis/sättsand innan plattorna
Jepp, det är så det är tänkt, men jag låter det ligga utan sand tills jag ska padda, lägga sand, padda och sätta plattorna.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.