1 595 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Bärlager och stenbumling
Hallå!
Jag ska lägga 45 kvm plattor på en uteplats och har grävt ur ca 25 cm. Min plan är 15 cm bärlager, 3 cm flis eller mjöl och sen plattorna. Mitt problem är att jag stötte på en hel del rejäla stenar när jag grävde. Jag fick bort dom flesta med minigrävare, men ett par gick jag bet på... Jag har mätt och kan konstatera att dom hamnar under plattorna, men inte bärlagret. Är det ok att behålla stenarna eller kommer det bli problem?
Jag ska lägga 45 kvm plattor på en uteplats och har grävt ur ca 25 cm. Min plan är 15 cm bärlager, 3 cm flis eller mjöl och sen plattorna. Mitt problem är att jag stötte på en hel del rejäla stenar när jag grävde. Jag fick bort dom flesta med minigrävare, men ett par gick jag bet på... Jag har mätt och kan konstatera att dom hamnar under plattorna, men inte bärlagret. Är det ok att behålla stenarna eller kommer det bli problem?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Har du tjäle som går ner en bit så brukar den lyfta stenar.
Jag har en mitt i uppfarten, bulan blir större för varje år.
Protte
Jag har en mitt i uppfarten, bulan blir större för varje år.
Protte
Hade liknande situation själv med uteplatsen. jag spräckte stenarna och forslade bort. Två st mastodontsten/berg spräckte jag såpass att att dom hamnade under bärlagret (20cm bärlager). Flera av dom var synliga när jag började gräva, en av grannarna som bott här i 25 år menade på att dom inte var synliga förr i tiden utan att det var en plan gräsplätt, så tjälen har tryckt upp dom mot ytan med åren.
Jag tog det säkra före det osäkra och tog bort dom. För att slippa problem närmsta åren åtminstone.
Jag tog det säkra före det osäkra och tog bort dom. För att slippa problem närmsta åren åtminstone.
Nu låter det ju som om TS har en rätt så stor sten. Bor TS i södra delen av Sverige lär det vara safe att låta den vara kvar. Tänker att stenens undersida då går ner till cirka 400 efter blivande marknivå. Allt hänger på var i lander man bor och markens egenskaper...prototypen skrev:
Stenen finns i Blekinge, så inte jättemycket tjäle. Exakt storlek på dom som jag bara ser toppen på vet jag inte, men jag lyckades få upp och forsla bort ett par block på dryga 80 cm omkrets. Dom som är kvar hittade jag inte ens slutet på.R R1chard skrev:
Klicka här för att svara