Hej!

Vad anser den samlade kompetensen på forumet om denna grunden. Huset byggt på 40 talet, mexitegel åkte på på 70 talet. Ingen dränering alls.

Nu ska jag dränera(vilket behövs), såg framför mig en slät grund/sockel men icke. Ingjutna stenar istället. Tanken var isodränskivor men men..
Vet inte vad man ska göra..
-skippa isodrän och måla med asfalt ist och lägga rör.
-fylla hålrum med lecakulor och isodrän på det.
-?

• Husgrund med synliga ingjutna stenar och grävd schakt för dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du källare?

Ja, det glömde jag skriva :)

Har en liknande grund som du o pratade med Isodränrepresentant på en villamässa för ett antal år sedan.
Hans/deras förslag på lösning var att stapla isodänskivor i linje med den längst utstickande stenen och fylla upp mellan isodränen och stengrunden med lecakulor.
Dock innebär ju detta också att om du idag (vilket jag antar) har dränneringsrör ligger måste flytta ut även dessa. Men då man sätter isodrän så brukar ju detta ändå utföras.

Tack för svaret! Det som du beskriver är min första tanke också utan att vara expert alls. Jag ska lyfta detta med entreprenaden så återkommer om hans tankar.

Du kan även gjuta en klack som du sedan lägger dränskivan runt. Är det möjligt att göra klacken 100mm blir det mycket lättare vid montaget.

Det är ju klart att en representant från isodrän svarar så. Men det är enklare att göra en smal schakt och fylla hela med lecakulor och skippa skivorna.

Vi har naturstensgrund i källaren (hus byggt -25) och dränerade förra året. Entreprenören satte isodrän emot källarväggen och fyllde sedan håligheterna emellan. Kommer inte ihåg om de hade mindre singel eller lecakulor.

En annan firma som vi pratat med tidigare rekommenderade också den metoden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.