Byggahus.se

Krypgrund från 1920 går ej att inspektera, kommentar?

1. A
    Medlem · Nivå 10
    Kollar på ett hus i Göteborg från 1920 som byggts till på 80-talet. Inget direkt jag noterade vid visningen men besiktningsprotokollet visar att ett hörn i källaren har förhöjda fuktvärden, ca 20%. Enligt besiktningsman berodde detta troligen på läckande anläggning i källaren för enskilt vatten och han trodde att det skulle försvinna vid inkoppling av kommunalt (betalt i tomtgräns).

Dessutom gick den gamla krypgrunden inte att inspektera eftersom ingen lucka hittades. Kommentarer om detta, brukar det vara problem? Huset står nedanför ett berg men jag såg inga direkt fuktproblem typ mossa i gräsmattan eller vattensamlingar.

Jag har för mig att man på 1920-talet brukade placera husen på rätt väldränerade platser och undvek gammal sjöbotten och liknande som kom på 1970-talet men letar ändå efter stalltips på indikationer att något är fel.

2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 21
    Lukta i huset. Luktar det mossa/skog så är det stora problem med fukt.

Jag har också ett hus från 1919/1920 med krypgrund. Jag fick bila mig in i grunden efter husköp. Spännande var det.

Visst ser de gamla trossbottenbräderna knappast fräscha ut efter 100 år i den miljön men de fyller ännu sin funktion. Men som du säger visste man lite om hur hus ska placeras så huset står i en moränbacke. Men det där med åtgärder för att sänka fukthalten i grunden fanns ju inte förr. Och halva bygget lämnade man gärna i grunden innan man spikade igen golvet.

3. A
    Medlem · Nivå 10
    Det luktar inget speciellt i huset så troligen är det ok. Inga fuktfläckar eller liknande som det brukar vara om hus är i extremt dåligt skick. Bara jag som är extremt misstänksam mot alla och alla som vanligt. Det handlar om stora pengar om något går snett när man köper hus. I Göteborg kostar liksom allting en himla många miljoner.

4. B
    Medlem · Nivå 11
    Just därför så måste du kontrollera saken!!!
    Det som ser ok ut är värre än det som visar normalt slitage...
    Krypgrunder går att inspektera med video när du kollar VVS och liknande

• Laddar…
  5. A
    Medlem · Nivå 10
    Ok, kan Anticimex göra detta eller skall man kontakta en rörläggare?

Så beställer man inspektion av VVS med tillägg för krypgrund eller vad skall man fråga efter? Är tyvärr helt okunnig på det här med kamerainspektioner.

6. B
    Medlem · Nivå 11
    Avloppsfirmor brukar kunna göra inspektioner eller också kontaktar du firmor som gör dräneringar de kan svara dig om hur krypgrunden ser ut...
    Anticimex är mer mögel och skadedjur...
    Alternativt grävare grundläggningsfirma...

7. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Man bört även känna till att det inte är så många köpare som sen uppskattar Anticimex besiktning utan man skall använda en egen besiktningsman

ACbesiktning är primärt för att skydda säljaren från krav. Inte för att köparen ska komma undan att betala för renovering av dolda fel.

Bara läsa runt på forum. AC är husköparens fiende.

8. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Lite mer oin topic:

Om grund inte går att besiktiga men man misstänker problem är man skyldig att öppna upp en inspektionslucka/hål för att titta efter. Så fort nått "är mysko" har ansvaret gått över på köparen att följa upp.

9. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Skyldig att öppna upp är kanske lite hårddraget? Man är inte skyldig att undersöka nånting innan köp. Däremot är det svårt att lasta säljaren för eventuella fel i grunden om det fanns indikatorer redan vid köpet.

10. A
    Medlem · Nivå 10
    Med ett hus från 1920 är det nog fel att diskutera dolda fel då huset i princip inte borde existera...

en besiktning ger mer tips i vilken ordning man ska prioritera renoveringen...

/ATW

• Laddar…
  11. A
    Medlem · Nivå 10
    Huset är löpande renoverat samt tillbyggt på 80-talet. Problemet med alla sådana här hus är att det alltid missats något på vägen och jag är misstänksam över skicket på krypgrund, el och VVS. Krypgrunden är ju det jobbigaste eftersom den kan dölja stora angrepp på stommen. VVS ligger så till att det finns lösningar.

I storstäderna klarar sig de flesta hus om de inte rivs för att ge plats åt ett nyare och större för alla hus är i princip bebodda och underhålls pga värdet. Det där med ödetorp är något som mest förekommer utsocknes. Undantaget fritidshus. Men visst har alla hus från den här tiden som inte är helrenoverade mindre eller större renoveringsbehov.

12. A
    Medlem · Nivå 10
    Jag vidhåller nog ändå att du bör se det som en undersökning för vad renoveringar kan kosta istället för dolda fel...

Med åldersavdrag från 80-talet finns det ej mycket att hämta.

/ATW

13. B
    Medlem · Nivå 11
    Om du ska köpa huset så måste du ändå skaffa dig en underhållsplan och krypgrunden är där allt börjar!

Inspektion med video ger inblick i vad som kan synas efter 100 år...och ger mycket information om dränering ev störtregn och hur huset hållits varmt

Det första att göra när man tar över ett gammalt hus är att lära sig hur värmesystemet skapar undertryck i huset så att man fortsätter att sköta uttorkning och ventilation
    Därefter så gäller det att inte chocka den gamla konstruktionen med en massa fukt från badrum kök etc...
    Sedan gäller det att börja arbeta med takavvattning och dränering och modernisera detta
    Samtidigt säkra källare krypgrund med lämplig diffusionsöppen isolering allternativa uttorkande lösningar