1 913 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Fukt i källarväggar varmt augusti vs kallt januari
Just nu är det väldigt varmt (iaf här i Stockholm) och hög luftfuktighet speciellt på kvällen/natten/morgonen då jag upplever den som väldigt hög. Har en källare som känns fuktigare på sommaren då det är väldigt varma dagar, vilket är normalt?
Funderar på om en ev. fuktmätning i innervägg i källare skulle kunna ge högre utslag just nu än om man skulle göra det på vintern då det är torrare luft ute/inne.
Jag har betongplatta och grundmur i betong. På betongväggarna är det träreglar och sedan gipsskivor (huset byggt 1982). Ingen isolering eller plast i innerväggarna.
Mitt nya försäkringsbolag vill skicka en person för besiktning nu och bla mäta luftfuktigheten i väggarna i källaren och därför slogs jag av tanken ang. luftfukt i väggarna nu på sommaren. Om det är stor sannolikhet att det kommer visa lite/mycket högre luftfuktighet just nu pga av rådande väderförhållanden, tar dom hänsyn till detta då?
Funderar på om en ev. fuktmätning i innervägg i källare skulle kunna ge högre utslag just nu än om man skulle göra det på vintern då det är torrare luft ute/inne.
Jag har betongplatta och grundmur i betong. På betongväggarna är det träreglar och sedan gipsskivor (huset byggt 1982). Ingen isolering eller plast i innerväggarna.
Mitt nya försäkringsbolag vill skicka en person för besiktning nu och bla mäta luftfuktigheten i väggarna i källaren och därför slogs jag av tanken ang. luftfukt i väggarna nu på sommaren. Om det är stor sannolikhet att det kommer visa lite/mycket högre luftfuktighet just nu pga av rådande väderförhållanden, tar dom hänsyn till detta då?
Vad har du för typ av golv? Man kan annars tänka sig att en inredd källare har förhöjd fuktighet på sommaren oavsett eftersom det är ett olämpligt sätta att bygga i en källare, men just 1982 har jag ingen koll på ifall man gjorde källare tillräckligt isolerade från fukt för att kunna inredas med organiskt material.
Men till din fråga, du ska inte räkna med att de tar hänsyn till någonting, oftast mäter de bara och skriver i sina protokoll utan hänsyn till någonting. Speciellt om det är Anticimex som är kända för usla besiktningar.
Men till din fråga, du ska inte räkna med att de tar hänsyn till någonting, oftast mäter de bara och skriver i sina protokoll utan hänsyn till någonting. Speciellt om det är Anticimex som är kända för usla besiktningar.
Jag har laminatgolv på matta i halva källaren (gillestuga och ett somrum) sedan plastmatta i tvättstuga och förråd. Nålfilt i biorummet. Fick rådet av golvläggare att lägga ovanpå befintlig nålfilt i gillestuga (som är "kompakt"/tunn/"hård") då nålfilten ändå har samma egenskal som underlagsfoam. I sovrummet har jag underlagsfoam.
Kan tillägga att jag inte har någon uppvärmd källare...
Kan tillägga att jag inte har någon uppvärmd källare...
Redigerat:
Klicka här för att svara