Kalle91
Hej,

Är igång och dränerar en del av huset och upptäcker att tidigare ägare har placerat dräneringsrör som har små hål i sig (vet inte vad dessa kallas).

Någon som känner till vad logiken bakom det kan ha varit? Inkommer med bilder under dagen.

Kalle91 Kalle91 skrev:
Hej,

Är igång och dränerar en del av huset och upptäcker att tidigare ägare har placerat dräneringsrör som har små hål i sig (vet inte vad dessa kallas).

Någon som känner till vad logiken bakom det kan ha varit? Inkommer med bilder under dagen.
det är det som är dränrör, hålen är till för att vattnet ska komma in i röret och rinna iväg.

Alla rör är ihåliga, det är liksom definitionen av ett rör.

• Gilla
  • Haha
Proudx och 6 till
  • Laddar…
Finns även rör utan hål, men dom är till för dagvatten (vatten från stuprör).

Kalle91
E Erik Salhammar skrev:
det är det som är dränrör, hålen är till för att vattnet ska komma in i röret och rinna iväg.
Men om det finns hål runtomkring hela röret, går det inte igenom då? Isåfall bör ju en sida vara hel och ovansidan med hål, eller förs vattnet vidare trots hål?

Tanken är ju att röret ska sätta gränsen för hur högt grundvattnet kan bli. Men är grundvattnet lägre än röret så kommer det att rinna ut ur röret.

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Kalle91 Kalle91 skrev:
Men om det finns hål runtomkring hela röret, går det inte igenom då? Isåfall bör ju en sida vara hel och ovansidan med hål, eller förs vattnet vidare trots hål?
på utsidan av röret är det fullt med vatten redan, så den lättaste vägen ut är att rinna igenom röret. Därför är de bra om de lutar lite. Men det viktigaste är att de ligger under plattan. Rörets undersida ska vara 20 cm under plattans undersida.
Och man återfyller med makadam runt omkring. Och sen duk så att jord inte täpper till makadam och rör med tiden.

• Gilla
Cider
  • Laddar…
Kalle91
E Erik Salhammar skrev:
på utsidan av röret är det fullt med vatten redan, så den lättaste vägen ut är att rinna igenom röret. Därför är de bra om de lutar lite. Men det viktigaste är att de ligger under plattan. Rörets undersida ska vara 20 cm under plattans undersida.
Och man återfyller med makadam runt omkring. Och sen duk så att jord inte täpper till makadam och rör med tiden.
Ska duken vara ovanpå makadamen?

Kalle91 Kalle91 skrev:
Ska duken vara ovanpå makadamen?
ja. Inget ska kunna kontaminera makadamet är tanken. Finns lite olika system, men jag tror inte på att använda den befintliga jorden. Inte närmast huset iaf. Jag brukar använda en plywoodskiva när man återfyller

Kalle91
Tack för alla svar. Då har jag lärt mig något nytt(y):cool:

• Gilla
Cineasten
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
ja. Inget ska kunna kontaminera makadamet är tanken. Finns lite olika system, men jag tror inte på att använda den befintliga jorden. Inte närmast huset iaf. Jag brukar använda en plywoodskiva när man återfyller
Skall ju fylla mad så täta massor som möjligt upp med grunden dör att slippa få ner kyla å ytvatten utmed grunden

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Staffans2000
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är naturligtvis bäst. Därför gör jag egna dräneringsrör.

[länk]

Staffan
Då måste vattnet stiga över röret innan det går in i röret

Staffans2000
L larsson r skrev:
Då måste vattnet stiga över röret innan det går in i röret
Det rör:D sig bara om två cm sisådär.

Staffan

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Skall ju fylla mad så täta massor som möjligt upp med grunden dör att slippa få ner kyla å ytvatten utmed grunden
nä det ska man inte.. vad har du fått det ifrån?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.