3 454 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
gräva ut lera/ gräva källare
Hej hoppas på lite tips och info, vill gräva ut en vinkällare ca 2 m under betonggolvet i källaren (från 1940, enkel betong på lermark)
Det är ett litet utrymme under trappa, ca 330x135 cm, tänkte gräva ca 2-2.5 djupt, vilket ger ca 10-12 m3. Har nu kommit ca 1 m ner men där är leran mjuk och fuktig. När jag gräver där släpper inte leran från spaden vilket gör det hela ännu tyngre och mer tidskrävande. Några tips på hur man kan undvika att leran fastnar på spaden ?
Kollade också med en firma för grävsugning men det förutsätter ändå grävning för att sönderdela leran till små knytnävsstora klumpar som kan sugas upp, när jag gräver i leran blir det större klumpar. Helst hade jag sluppit gräva över huvudtaget, och bara suga upp alltihopa...
Tacksam för tips !
Det är ett litet utrymme under trappa, ca 330x135 cm, tänkte gräva ca 2-2.5 djupt, vilket ger ca 10-12 m3. Har nu kommit ca 1 m ner men där är leran mjuk och fuktig. När jag gräver där släpper inte leran från spaden vilket gör det hela ännu tyngre och mer tidskrävande. Några tips på hur man kan undvika att leran fastnar på spaden ?
Kollade också med en firma för grävsugning men det förutsätter ändå grävning för att sönderdela leran till små knytnävsstora klumpar som kan sugas upp, när jag gräver i leran blir det större klumpar. Helst hade jag sluppit gräva över huvudtaget, och bara suga upp alltihopa...
Tacksam för tips !
Risken är nog att du börjar närma dig grundvattnet. Tror inte det finns några genvägar tyvärr. Men det låter vanskligt att gräva sig rakt ner 2 meter under källargolvet, stagar du upp väggarna på något sätt?
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Du bör nog räkna med att du vid vissa tider på året har en grundvattennivå strax under husets sula. Då kommer ditt utgrävda utrymme att vattenfyllas.
Att gräva på det viset du gör nu är som sagt riskabelt, du riskerar sättningar i grunden. Och du riskerar att det rasar och begraver dig när du gräver.
Att gräva på det viset du gör nu är som sagt riskabelt, du riskerar sättningar i grunden. Och du riskerar att det rasar och begraver dig när du gräver.
Det skikt du troligen tagit dig igenom kallas torrskorpelera, dvs lera över grundvattennivån (som varierar över året så klart). Kan bara stämma in med övriga och uttrycka en viss oro ifall du inte har kunskap i ämnet.
Gräv en pumpgrop dit vattnet kan ta vägen och gräv lite djupare och fyll med något kapillärbrytande. Och stadga upp sidorna.
Sen leran ska du bara vara glad över
Går att göra mycket med den ex. lerklina några väggar eller bygga en liten byggnad med lera och kubb.
Sen leran ska du bara vara glad över
En pumpgrop kan resultera i en lokal grundvattensänkning och följas av en sättning i lerlagret. Beroende på vad som finns i området som påverkas kan det resultera i skador på huset, men det beror ju på en rad faktorer så klart. Inget jag hade gjort utan att fundera på vilka effekter det kan ha på husets bärande delar.
Klicka här för att svara