H henlin431 skrev:
För att spara väggarna framåt kan du nog komplettera isoleringen uppåt ytterligare en bit på rören. Ser ut som att röret kondenserat vatten, som i sin tur hamnat i isoleringen, som i sin tur sugits upp av väggen.
Ja de har satt upp en masonitskiva mellan väggen och rören på grund av kondensen. Vattenmätaren är ovanför också.

Redigerat:
En liten edit här. Jag är tydligen trött.

Jag skrev hålrörsmetoden i ett inlägg tidigare. Jag menar givetvis smalrörsmetoden.

Men med det sagt kan det alltså vara rätt begränsad diameter som för vidare luften från undersidan av betonggolvet och ut. Behövs långa rör dras är det bara att köra med lite kraftigare fläkt (eller tjockare rör...). Framförallt kan man rätt snabbt bygga ihop en liten testrigg där man ser om det funkar. Därefter kan man göra det lite mer seriöst.

Har sett många forum där folk menar att ftx och diverse andra ventilationstekniker alltid är lösningen på radonproblemen. Själv tycker jag man ska fokusera på att radonet inte ens skall in i byggnaden (om man kan). Sen kan man vilja ha ftx av andra orsaker givetvis. I det här fallet vill du ju bara att radonluften skall gå från position a, direkt till c utan att passera b (ditt utrymme) alternativt inte komma vidare från position a alls.

Radon är ett delikat problem. Man springer runt och försöker åtgärda något man inte kan se, lukta eller känna. Det är nog därför jag tycker det är så intressant att följa alla i deras utmaningar.

Min Flir One fick rätt dåligt batteri efter något år. Jag köpte replacement och bytte men alla replacementbatterier hade lägre mAh än originalbatteriet. Batteriet jag köpte verkar tappa spänning snabbt. När jag mäter måste jag alltså antingen springa runt med powerbank eller starta den om på nytt efter några minuters användning. Har du samma problem med din?

Jo helst vill man ju täta så att radon inte kommer in.
Men samtidigt kan det vara svårt att åtgärda utan för stor åverkan, kan ju vara så att man har en stor spricka i plattan och då blir det svårt att täta utan att bryta upp alla golv.
Men hoppas på det bästa och får försöka att täta där jag märker höga värden. Man borde haft en radon sniffare så man lätt kan se var radonet kommer in.

Använde min Flir One i ca två år och då upplevde jag inga problem med batteriet.
Har inte använt den på mer än 1 år, så vet inte hur den mår idag.
Har igen mobil med micro-USB idag, så det är därför jag inte har använt den. Skall försöka hitta en USB-C adapter så att jag kan använda den igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.