Elektroniktokig
· Västra frölunda
· 3 inlägg
Hej alla, jag skulle behöva hjälp kring vilka alternativ jag har gällande att stoppa vattenläckage.
Jag bor i ett 1 och halvplanshus med källare byggt 1970.
För några år sen fick vi problem med fukt i källarväggen. (Se bild med färgsläpp) Vi hade in en grävare som grävde runt huset i det utsatta hörnet för att se om det var något fel på dräneringen och dagvattnet/stuprör. Allt såg bra ut, det var inget fel på dräneringen enligt firman, förutom ett dagvattenrör mot garaget som hade brustit och släppte ut vatten i marken. Iofs ganska nära den gavel som vi hade problem.
Trots grävningen med åtgärd så försvann inte problemet helt. Vi tog in en firma som filmade i dagvattensystemet. Det visade sig då att slambrunnen var igensatt, den var överfull, och vi fick slamsuga systemet. Slambrunnen var inbyggd under en utbyggnad på samma gavelsida som problemen finns. Hade tyvärr missat att granska denna.. *skäms* Efter denna åtgärd så har det blivit mycket bättre. Väggen som hade fuktproblem blev bättre.
Men, vi har ett ventispekthål i golvet vid den utsatta sidan, och det har aldrig blivit torrt ner på golvet. Golvet är reglat med trä på platta, med isolerull under som drar åt sig fukt. Så nyligen bestämde vi oss för att bryta upp golvet, riva ut allt dåligt material för att lägga nytt avluftat golv i gillestugan. Gillestuga 2.0.
När jag bröt upp golvet så kom slangen med inkommande el fram. Den kommer in i hörnet på gillestugan. Slangen är delad/skarvad ett par decimeter in, och från röret kommer det ut vatten. Förmodligen så är det ett brott på skyddslangen till elen någon stans mellan garaget och huset. Slangen går ca 5 meter in i Gillestugan, och det har läckt vatten både i början, i skarven och även i slutet av slangen. Vilket har gjort att det stått vatten efter sidan där kaminen är.
Då det inte finns möjlighet att gräva fram elkabeln mellan huset och garaget så undrar jag om det finns något bra sätt att plugga, täta, åtgärda denna kabeln så att vattnet inte kommer in. Vad hade ni gjort?
Hälsn Martin
Jag bor i ett 1 och halvplanshus med källare byggt 1970.
För några år sen fick vi problem med fukt i källarväggen. (Se bild med färgsläpp) Vi hade in en grävare som grävde runt huset i det utsatta hörnet för att se om det var något fel på dräneringen och dagvattnet/stuprör. Allt såg bra ut, det var inget fel på dräneringen enligt firman, förutom ett dagvattenrör mot garaget som hade brustit och släppte ut vatten i marken. Iofs ganska nära den gavel som vi hade problem.
Trots grävningen med åtgärd så försvann inte problemet helt. Vi tog in en firma som filmade i dagvattensystemet. Det visade sig då att slambrunnen var igensatt, den var överfull, och vi fick slamsuga systemet. Slambrunnen var inbyggd under en utbyggnad på samma gavelsida som problemen finns. Hade tyvärr missat att granska denna.. *skäms* Efter denna åtgärd så har det blivit mycket bättre. Väggen som hade fuktproblem blev bättre.
Men, vi har ett ventispekthål i golvet vid den utsatta sidan, och det har aldrig blivit torrt ner på golvet. Golvet är reglat med trä på platta, med isolerull under som drar åt sig fukt. Så nyligen bestämde vi oss för att bryta upp golvet, riva ut allt dåligt material för att lägga nytt avluftat golv i gillestugan. Gillestuga 2.0.
När jag bröt upp golvet så kom slangen med inkommande el fram. Den kommer in i hörnet på gillestugan. Slangen är delad/skarvad ett par decimeter in, och från röret kommer det ut vatten. Förmodligen så är det ett brott på skyddslangen till elen någon stans mellan garaget och huset. Slangen går ca 5 meter in i Gillestugan, och det har läckt vatten både i början, i skarven och även i slutet av slangen. Vilket har gjort att det stått vatten efter sidan där kaminen är.
Då det inte finns möjlighet att gräva fram elkabeln mellan huset och garaget så undrar jag om det finns något bra sätt att plugga, täta, åtgärda denna kabeln så att vattnet inte kommer in. Vad hade ni gjort?
Hälsn Martin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· Västra frölunda
· 3 inlägg
Hej, det är i skydds slangen som vattnet kommit.. Sitter och funderar på om det kan vara varm luft som kondenserar på vägen ut i slangen som blir vattenånga och rinner tillbaka? Slangen är ju ändå öppen i ändan inne...
Då är det tätt mellan vägg och slang vid golvet. Normalt går man inte in så djupt med en ledning, utan strax under marknivå med ett håll som lutar nedåt från insidan sett. Nu är det vad det är. Är allt annat tätt och det bara kommer genom slangen kan du täta genom att pressa in en plastpåse mellan kabel och slang ca 5 cm om det går och sedan silikon som propp. När silikonet brunnit så tar vulktape och lindar runt på kabel och slang, kan bli några varv för att täcka till så ingen gipa blir. För att få båda hängslen och livrem, så lindar du EL-tape över allt som skydd. Kabeln kan ligga i vatten så om den får bada gör inget.
Elektroniktokig
· Västra frölunda
· 3 inlägg
Tack! Det får bli så!
J jonaserik skrev:Då är det tätt mellan vägg och slang vid golvet. Normalt går man inte in så djupt med en ledning, utan strax under marknivå med ett håll som lutar nedåt från insidan sett. Nu är det vad det är. Är allt annat tätt och det bara kommer genom slangen kan du täta genom att pressa in en plastpåse mellan kabel och slang ca 5 cm om det går och sedan silikon som propp. När silikonet brunnit så tar vulktape och lindar runt på kabel och slang, kan bli några varv för att täcka till så ingen gipa blir. För att få båda hängslen och livrem, så lindar du EL-tape över allt som skydd. Kabeln kan ligga i vatten så om den får bada gör inget.
Klicka här för att svara