Jag har råkat ut för en spricka i bottenplattan och skulle behöva lite hjälp kring detta. Bakgrundsfakta: kedjehus från 1976 1.5 plan byggt med platta på mark. En horisontell spricka har uppstått i bottenplattan (se foto) nära ett av hustes hörn. Till höger om detta hörn ligger grannens carport med tak över. Grannen lade för ca. 3 år sen marksten på hela uppfarten inklusive under carportens tak. Man kan nu se fuktgenomslag på markstenen under tak vilket indikerar att dagvattenröret för takavvattningen blivit skadat.
Flera frågor inställer sig:
Givetvis måste dräneringsröret grävas upp och repareras så att grundproblemet försvinner men vad behöver man höra med huset. Räcker det att kosmetiskt reparera sprickan eller behövs någon form av stabilisering?
Jag ska kolla med mitt försäkringsbolag om detta täcks men problemet är ju lite speciellt i och med att delar av arbetet måste ske på grannens tomt och delar på min. Är det någon som har erfarenhet av en liknande situation? Hur bör man tänka här?
Slutligen, vilken typ av företag anlitar man för sån här typ av jobb. Några som sysslar med grunddränering eller något annat?
Flera frågor inställer sig:
Givetvis måste dräneringsröret grävas upp och repareras så att grundproblemet försvinner men vad behöver man höra med huset. Räcker det att kosmetiskt reparera sprickan eller behövs någon form av stabilisering?
Jag ska kolla med mitt försäkringsbolag om detta täcks men problemet är ju lite speciellt i och med att delar av arbetet måste ske på grannens tomt och delar på min. Är det någon som har erfarenhet av en liknande situation? Hur bör man tänka här?
Slutligen, vilken typ av företag anlitar man för sån här typ av jobb. Några som sysslar med grunddränering eller något annat?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 649 inlägg
Hur djupt är det?
Tycker mer det ser ut som att putsen på sockeln lossnat.
Tycker mer det ser ut som att putsen på sockeln lossnat.
Klicka här för att svara