Hur stor skillnad blir det i hastighet mellan 8ton och 15ton grävmaskin för att gräva ett 1,8m djupt VA dike?

Terrengen er ganske stenfri

Hur långt har 8tonarn kommit när 10tonner kommit 10m?

G Gamlehav skrev:
Hur långt har 8tonarn kommit när 10tonner kommit 10m?
inte 10tonnern jag menar 15tonnarn.

Jag har 750 per timma för 8tonnarn, 900 för 15tonnarn och 1100 för en 25 tonnare. Blir også en del planering av tomten.

Allt handlar om vem som sitter i. En duktigt maskinist i 8t med framföllhålning kan vara 3ggr så snabb som en odugling sitter i en 25t.

Är det stor firma du pratar om?

8tonnar: En gammal räv som jag vet är riktigt duktig. Tar 950 för en 8tonnare. Han har ett AB

8tonnare: En 28åring som säger sig uppvuxen som grävare. Enskild firma och tar 750 per timma

15 och 25 tonnare: 900 för 15ton 1100 för 25ton. 3 mans AB

Bästa svaret

8 ton är lite smått för ett schakt på 2m djup om samma maskin ska återfylla samtidigt. Räckvidden blir lite kort. Ska hela sträckan grävas innan återfyllning eller om man tar det etappvis kan det gå bra med en 8t.

P Prodigys skrev:
8 ton är lite smått för ett schakt på 2m djup om samma maskin ska återfylla samtidigt. Räckvidden blir lite kort. Ska hela sträckan grävas innan återfyllning eller om man tar det etappvis kan det gå bra med en 8t.
Da kanske man taper 20% tid mot en 15tonnare?

Det blir också sprängning så en del sprängsten skall flyttas på. Kanske 50m3 som skall flyttas 20m

G Gamlehav skrev:
Da kanske man taper 20% tid mot en 15tonnare?

Det blir också sprängning så en del sprängsten skall flyttas på. Kanske 50m3 som skall flyttas 20m
Då hade jag definitivt satsat på 15t, stor skillnad när man ska flytta massor.

• Gilla
Gamlehav
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Då hade jag definitivt satsat på 15t, stor skillnad när man ska flytta massor.
Ja det var det jag tänkte. Det finns inte någon liten grävmaskinkärra. tänker att man måste ha en ekstra liten beltmaskin som transporterar om man kör med en 8 tonnare

Kör på 25t om ytan ändå ska planeras efteråt. Att flytta 90 ton sprängsten kommer gå enormt mycket snabbare samt att både schaktning och återfyllning går snabbare med större skopa och längre räckvidd.

• Gilla
Gamlehav
  • Laddar…
F faf skrev:
Kör på 25t om ytan ändå ska planeras efteråt. Att flytta 90 ton sprängsten kommer gå enormt mycket snabbare samt att både schaktning och återfyllning går snabbare med större skopa och längre räckvidd.
Ja priset är 20% mer mot en 15tonnare. Men det är säkert som du säger att man vinner mer tid än så på att gå upp tilll 25tonn

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.