Silver78 Silver78 skrev:
Visst. Isodrän är ett ytterligare alternativ i synnerhet mot finkorniga jordar. Den stora skillnaden med EPS är att det är så lättarbetad. Väger ingenting mot att jobba med betong.
Det finns ju ett ytterligare alternativ som lecakulor på geoduk innan cellplast och armerad betongplatta.
Regeln säger ju minst 20 cm utan golvvärme och 25-30 isolering utan. Men 10 cm isolering är ju bra.mycket bättre än ingenting.
Hur blir isoleringen av 15cm EPS vs 20cm cellplast/isodrän?

Rickard.
MathiasS MathiasS skrev:
Hur blir isoleringen av 15cm EPS vs 20cm cellplast/isodrän?
Cellplast ligger på 0.037, isodrän på 0.042 och Eps-betong låg på ungefär 0.07. Massivtträ ligger på 0.14 som referens. (lambdavärde)

Sen ska man inte heller överdriva behovet av isolering i ett källargolv.

Redigerat:
....ok, men är det sådana skillnader så föredrar jag nog den lösning som bygger minst på höjden och isolerar bäst.

Märkte att det även fanns ingjutna reglar i betongen i taket. Hade egentligen inte tänkt riva ner dom gamla takbrädorna, men hur skulle ni andra gjort? Rivit bort taket, tagit bort reglarna och satt upp ett nytt tak?
Ingjuten träregel sticker ut från betongtak intill en vit takbräda, med synlig slitage och betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J Jarnis8000 skrev:
Märkte att det även fanns ingjutna reglar i betongen i taket. Hade egentligen inte tänkt riva ner dom gamla takbrädorna, men hur skulle ni andra gjort? Rivit bort taket, tagit bort reglarna och satt upp ett nytt tak?
[bild]
Det beror sig på. Är det torrt och fint så skulle jag inte bry mig. Det är fukten som orsaker lukt då träet bryts ner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.