Grund & Markarbeten
Marlen Eskilsson: Ja den typen är lättare att flytta på. Det är nog vår trappa som är ovanlig i sammanhanget när jag tänker efter och jag har lärt mig något nytt idag.
weir0n: Det påminner om figur.8 i den artikeln: http://www.umingrunden.se/modernagrundkonstruktioner.pdf?fbclid=IwAR2YkL0eeN6SMQqk-pW9J2JzT29VbRI8n2rxxohDfoQZzo1v7NUT28S_EL4
MathiasS: Ja det har du nog rätt i. Jag tänkte mer på att det blir exponentiellt dyrare att ta en större maskin givet transporter etc. Det brukar vara rätt stor priskillnad när det inte går att ta grävarn på en 3500kg släpvagn, då går förstås gränsen kring 2500kg på maskinen.
AndersS: Beror på hur du vill ha den satt, snyggt lagt i bågar med "fris" runt kostar mera.
Chris888: Hej! Har precis börjat arbetet med grunden till en tillbyggnad av ett fritidshus. Stötte på problem på en gång. Tillbyggnaden ska stå på plint. Marken är generellt rätt så vattensjuk, 30cm matjord, 20-50cm tät lera, sen ett lager av röd hårt packad ”sand”, stannar inte vattnet vid leran så stannar den vid sanden. Jag har tidigare prisat sanden, hård mark, jättebra Men nu oroar
Frågan: Jag har börjat planera för vårens projekt. Tanken är att ersätta en liten enkel bod med en aningens bättre bastubyggnad. Tillgänglig plats att bygga på är väldigt begränsad och mycket svårtillgänglig. Betongblandaren kommer efter diverse stök kunna ställas upp ca 70 trappsteg därifrån. Markförhållandena är flyttblocksterräng inbäddad med lera/jord/grus då vi är vid botten
Vedhuggarrn: Så ser den ritningen ut som jag har men har oerhört svårt att se det ser ut så i verkligheten.. /Mikael [bild]
GoC: [citat] Det där packar du tillräckligt med bilen. Kör fram och tillbaka ett par gånger så är det klart. Du kan oavsett inte komprimera gårdsgrus speciellt mycket.
attefall: Det verkar ju finnas lite olika principlösningar där man låter trägolv vila direkt på EPS, så länge tryckhållfastheten är bra nog (S150/S200+). Så kanske kan man bara jämna av det undre betonglagret och låta allt vila på det. Men jag är lite orolig om det övre lagret också har nån form av bärande funktion? Eller kan golvet liga enkom på de undre 5cm lagret på betongkassetterna?
Robin Johansson: [citat] tjenare, Jodå! De är inflyttat och färdigrenoverat! ✔️ De blev golvvärme med spårade eps skivor.
useless: Ok. Då är väl enda risken att översta cm av plinten är lite sämre?
Anderssonsarna: Ok! Tack för svaret! Förstår inte hur alla dessa gamla lador lyckas överleva så länge utan nåt underhåll men det kanske kan vara så de valde virke med omsorg? Ja, tänkte isåfall ett förådsbygge på det sätt du beskrev... själva golvet lär dock kosta en del med vinklar och rätt grova reglar (cc600 och 45 x 175??) då det även ska förvaras en traktor där... plankgolv typ... ja
thompo: [citat] Jo, det är omdränerat någon gång. Jag hittade en dräneringsbrunn när jag bytte plank i altanen. Men jag vet inte hur gammalt det är. Det var inte förre ägaren som flyttade in 2008.
C.Lundin: Ser du till att ta till de åtgärder som du diskuterar kan du utan större problem gjuta vid temperaturer på med till -25 celsius.
jonaserik: [citat] Har inte fått den uppfattningen av TS,utan bara sätta igen så inte solen lyser in:)
Oldboy: Vad var det för fel på rummet som gjorde att det rivs? Varför golvvärme? Det är att be om fuktproblem. Var golvet tidigare isolerat? Princip 1 när det gäller befintliga hus: Ändra inte på något som fungerar. Platonmatta kanske fungerar, men det blir sämre ventilation än tidigare iom den mindre höjden.
Oldboy: Hur kritiskt är det att få en "perfekt" platta? Vad är kraven på plattan, och rummet? (Ytskikt, isolering, pannrumskrav om det är en fastbränslepanna etc) Som jag ser det borde en panna kunna stå på grus/makadam bara det är väl packat och stabilt. Kanske inte det mest praktiska, men bara för att få referenspunkter till vad som krävs. Betongplattan ovanpå gör ju bara att golvet blir
and007: Hej, Jag byter ut några söndriga trappsteg och undrar om någon vet hur granitstenen vi har idag är tillverkad. Är den flammad, krysshamrad eller råkilad? Inte helt lätt att hitta likadana i måtten 700x400x60. Tacksam om någon vet så blir det lättare att ringa runt till stenbutiker i närheten. Hoppas på att Benders granithäll modern kunde vara något som ser ut ungefär som våra
Anonymiserad 259612: [citat] Skönt att höra. Är perfektionist så vill att allt jag gör blir så bra det bara kan bli..
Sweedbanana: [citat] Ja jag har bara en dag jag kan genomföra detta på så jag kan inte ta hänsyn till vädret så vinterbetong får det bli =)
Åsa Lund: Nu när du sett detta kan du väl inte med gott samvete lämna det sådär över vintern?
oscarwww: Bra guide. Hur gjorde du med fixering av avloppsrören, först stenmjöl runt om, makadam bredvid?
Silver78: [citat] Köp vanlig markduk n1 som du lägger dubbelt. Finns på Biltema för ett par hundralappar. Onödigt att lägga mer pengar då det är temporärt. Du kan dra av grässvålen så att regnet dränerar bättre men det är inte nödvändigt då gräset under kommer att ge upp när det inte får solljus. Markdukens största uppgift är egentligen att skilja materialen åt så att stenarna inte
Jockeej: Uppdaterar min tråd med lite förtydligande då det blev lite dålig feedback . Jag har tänkt att jag ska gå tillväga enligt bild nedan. Nuvarande dränering är jag dock osäker på men huset är byggt 2002 så gissar att man gjort på rätt sätt och bör då ligga 50 cm under nuvarande sula om ja förstått det rätt. Huset står på sprängsten så bör ha en god dränering även där.
byggarätt: [citat] Ja det blev en souterrängvåning efter 500 m3 schakt 290 cm i takhöjd i alla tre våningarna I ditt projekt skulle rummen se ut som hissutrymmen med 290 Fördelen med takhöjder på över 270 är bättre termik inne! Ditt projekt kommer bli bra med 220 Som sagt glöm inte ordentlig kapilärbrytande under yttervägg o syll för golvvärme transporterar fukt i betong om den har möjlighet
sträss: Tjena, Jag har ett förråd som nu är pågång att bli ett uterum, väggar och tak är isolerat men golvet är en oisolerad betongplatta. Jag tänkte lägga ut golvvärme helst en https://golvvarmebutiken.se/elektrisk-golvvarme/golvvarmemattor/alumat-14.htm alt: https://golvvarmebutiken.se/elektrisk-golvvarme/golvvarmefolie/golvvarmefolie-15.htm I vilka steg ska jag lägga isolering / ångspärr
freddelegrill: [citat] Ja, i instruktionerna står det iaf, oavsett var dom står. Jag tänker att om man skruvar ner dom till frostfritt så håller dom hela tiden en lägre temp och kanske ofta orsakar kondens i konsolen och på U som sugs upp att virket kontinuerligt, men det är bara en gissning. Men oavsett detta så är ju tillvägagångssättet klokt eftersom man då automatiskt får justeringsmån.
freddelegrill: Är ju lätt och billigt att skruva ner själv, då behöver man inte göra nåt mark/grävarbete alls. Beroende på längden så skiftar priset väldigt mycket, i Norrland behöver man ca 220cm för att klara frostfritt. Oavsett detta så är det för mig helt oslagbart i både tid och pengar. Har använt dessa även till pålning under brygga.
Hennke85: Är huset byggt på platta, isåfall är det troligtvis L-stöd i cellplast med en pålimmad platta av fibercement ytterst. Isåfall är sprickorna kosmetiska fel som tyvärr är svåra att åtgärda, Finja har en råare yta på sina kantblock för att dessa sprickor inte ska vara för framträdande. Om det blir anmärkming på tvåårsbesiktningen är ju upp till er, tycker ni att det stör så
DorisDoris: [citat] Jasså... Jaha, ja de har jag ingen aning om men då får vi hoppas på det :surprised: