Hej! Har ett gammalt timmerhus med ca1/4 källare, resten är krypgrund.
Har inte haft några direkta fuktproblem förut.
Men för ett år sen bytte jag bjälklag,blindbotten och isolerade golvet på halva huset.
Nu är det riktigt fuktigt därunder, speciellt vid väderomslag då blir det kondens på blindbottenskivor och stenblocken som huset står på.
Det är naturgrus under och känns som fukten kommer mestadels utifrån.
Finns två ventiler lite diagonalt och förstås lite springor mellan stenarna
Frågan är nu om jag ska ventilera mer?
Eller mindre?
Plast eller väv eller inget?
Luftavfuktare?
Tacksam för svar!
Har inte haft några direkta fuktproblem förut.
Men för ett år sen bytte jag bjälklag,blindbotten och isolerade golvet på halva huset.
Nu är det riktigt fuktigt därunder, speciellt vid väderomslag då blir det kondens på blindbottenskivor och stenblocken som huset står på.
Det är naturgrus under och känns som fukten kommer mestadels utifrån.
Finns två ventiler lite diagonalt och förstås lite springor mellan stenarna
Frågan är nu om jag ska ventilera mer?
Eller mindre?
Plast eller väv eller inget?
Luftavfuktare?
Tacksam för svar!
Räfsa bort allt organiskt samt vassa stenar så det blir så slätt som möjligt.
Bred ut åldersbeständig lite tjockare plastfilm, låt den gå upp några dm på murarna.
Lägg på några cm sand över hela yta så plasten inte syns.
Så gjorde jag och det har varit damm-torrt i snart 40 år under huset, tidigare stod det vatten nästan upp i ytan.
Ett problem uppstod, huset torkade ut under det första 1/2-året så parkettgolvet såg ut som ”bäck o bölja” och en del plattor lossade.
Bred ut åldersbeständig lite tjockare plastfilm, låt den gå upp några dm på murarna.
Så gjorde jag och det har varit damm-torrt i snart 40 år under huset, tidigare stod det vatten nästan upp i ytan.
Ett problem uppstod, huset torkade ut under det första 1/2-året så parkettgolvet såg ut som ”bäck o bölja” och en del plattor lossade.
Får ju för mig att det mesta fukten kommer utifrån, blötast är det runt de små springorna mellan stenblocken.Jonatan79 skrev:
Ja det är mestadels odränerat, la med dräneringsslang när jag grävde för dagvatten men vågar ju inte gräva så nära en sån här grund.
Allt organiskt är borta, har även grävt bort 20-30cm så där är slätt och fint!L Leif i Skåne skrev:Räfsa bort allt organiskt samt vassa stenar så det blir så slätt som möjligt.
Många förespråkar ju den där plasten men jag är tveksam..
Det lär ju bli riktigt blött under plasten, hur blir det då med källarväggarna (betong direkt emot marken ända upp till timmret) Inget lätt ämne det här!!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
http://www.fuktcentrum.lth.se/verkt...a-krypgrund-aer-en-fuktsaeker-grundlaeggning/
Denna kanske kan ge dig lite hjälp på vägen att förstå vad förändringen innebar
Denna kanske kan ge dig lite hjälp på vägen att förstå vad förändringen innebar
Ja det råder ingen tvekan om varför det är som det är, speciellt efter att ha läst det där!Chrissofsweden skrev:
Trodde dock att jag skulle komma undan eftersom där är luftigt och att jag eldar med ved i källarn!
Klicka här för att svara