NicklasWall skrev:
Hej
Jag har tankar mot att köpa en egen grävnaskin inför starten på vårt husbygge.

Vår tomt är av morän och inehåller mycket sten (mestadels 0,5 till 2 m. stora). Ytan är 1702 kvm. Jag har varit i kontakt med grävare för att göra planingen av tomten. Priser som jag har fått för endast planing är ca 40 000kr / ca 900 kr/h inkl moms. Andra grävare har varit billigare men ofta har det då handlat om mindre hjulgrävare som skulle ta lång tid på sig. Just för stenen krävs en ganska stor bandgrävare.

Jag tycker det är dyrt för endast planing och funderar på att göra detta själv genom att köpa en Åkerman bandgrävare (äldre modell men fortfarande i bruk) för 60 000 kr +moms. Då kan jag göra planingen och ev. förbereda för grundläggningen och ledningsdragning. När det hela är klart kan jag sälja maskinen.

Någon som har erfarenhet eller åsikter kring detta?
Hej Jag är Grävpilot sen 2006 och har en viss del erfarenhet av maskiner både hjul och band
visst kan du köpa en maskin , men inan du gräver så kontakta sensk kabelanvisnig 020-531000
för att det inte finns någon gammal ledning , gräver du av den så är ditt köp av maskin en dyr historia
om du har en försäkring mot det och på maskinen så är det ok.

glöm inte att feta maskinen minst 2 gånger i väckan
Mvhf

Björn

Jag tror nog att TS grävt klart vid det här laget, om han fortfarande gräver till samma husgrund så får man anta att han ångrat sitt inköp både en och två ggr med tanke på att han startade tråden 2006.

O
Å första priset i VM i att återstarta gamla trådar går till.......

BTAC
Vi gratulerar till förstapriset en julkalender från 2001 Helt i äkta papp.

nä tack men jag har en :-(

Då är det väl min tur att ta över vandringspokalen.

Hur går det med era grävmaskiner? Jag har själv en väldig lust att köpa en men vet inte...
Antingen fråga grannen om jag får köpa in mig på hans hjulgrävare, eller köpa en begagnad gammal blandare, alternativt försöka samla ett större gäng och köpa en hyfsat ny minigrävare tillsammans. Någon som gjort/hört något liknande?

M Mats skrev:
Har för mig att traktor får framföras på personbilskort oavsett vikt.

Vägverket förefaller hålla med
Traktor & Motorredskap
För att få köra traktor och motorredskap klass II (= motorredskap som är konstruerat för en hastighet av högst 30 km/tim) på väg måste du ha traktorkort, om du inte har körkort. Om körningen på väg avser en kortare sträcka för färd till eller från en arbetsplats eller mellan en gårds ägor eller för liknande ändamål, behövs varken traktorkort eller körkort. För att få ta traktorkort måste du ha fyllt 16 år. Om särskilda skäl finns kan du få ta traktorkort redan vid 15 års ålder (åldersdispens från Länsstyrelsen krävs).

Så fram med lilla spaden som vi kallade "vår" L120 i lumpen och gräv på bara

Hej
Jag har sort intresse Att jobba som grävmaskin förare men jag undrar hur man skaffar inom kort grävmaskin förare beviset

• Gilla
redarn
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Då är det väl min tur att ta över vandringspokalen.

Hur går det med era grävmaskiner? Jag har själv en väldig lust att köpa en men vet inte...
Antingen fråga grannen om jag får köpa in mig på hans hjulgrävare, eller köpa en begagnad gammal blandare, alternativt försöka samla ett större gäng och köpa en hyfsat ny minigrävare tillsammans. Någon som gjort/hört något liknande?
Jag anser att minigrävare är dyra i förhållande till vad man kan göra med dem, bättre att gå på en lite större maskin 5-8 ton med rototilt.

A Alexak skrev:
Hej
Jag har sort intresse Att jobba som grävmaskin förare men jag undrar hur man skaffar inom kort grävmaskin förare beviset
På bland annat https://www.tya.se/truck-och-maskin/maskinforarutbildning/ finns det en del information.

Det är arbetsmiljöverket som ställer krav på att arbetsplatserna ska vara säkra, ett sätt att visa att maskinisten har rätt kompetens är ett yrkesförarbevis likt det TYA utfärdar. För att lära sig hantverket så är det kanske lämpligt med komvux eller liknande utbildning.

N NoOne2k skrev:
Jag anser att minigrävare är dyra i förhållande till vad man kan göra med dem, bättre att gå på en lite större maskin 5-8 ton med rototilt.

Ok
Tack för svaret

På bland annat [länk] finns det en del information.

Det är arbetsmiljöverket som ställer krav på att arbetsplatserna ska vara säkra, ett sätt att visa att maskinisten har rätt kompetens är ett yrkesförarbevis likt det TYA utfärdar. För att lära sig hantverket så är det kanske lämpligt med komvux eller liknande utbildning.

M
N NoOne2k skrev:
Lite skillnad i pris dock! Jag köpte en (vid tillfället) 5 år gammal Kubota 1,6-tonnare som gått 1300 tim med tiltskopa för 130K (ink. moms). Jag ville ha så nytt som möjligt för så lite pengar som möjligt. Samt möjligheten att som privatperson kunna sälja en momssmittad maskin i andra hand. Jag ägde maskinen i 6 år, körde 600tim och sålde den för 120K. Dränerade mitt hus, grävde pool, nya gräsmattor, p-platser, ja i princip hela tomten vändes upp och ned på.

Skulle jag istället köpt en 5,5'a med samma timmar och ålder så pratar vi minst 500K. Och att sälja en maskin, som blivit momssmittad, i denna prisklass, vidare till en annan privatperson är på gränsen till hopplöst då det är på tok för mycket pengar för att fixa lite hemma.
Sedan kan man visserligen köpa en gammal häck, men då får man ha i åtanke att risken för haveri ökar något fruktansvärt. Och det räcker med att en pump skär eller en larvmotor ger upp så skiter sig den ekonomikalkylen med 30-50,000.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.