S
seniorkonsult: Sanden håller kvar fukt och mögel!
1 svar · 1,4k läst
M
Markarbetaren: [citat] Dränskivorna finns med olika tryckklass. https://www.isodran.se/uploads/2b58525c1a79cd94570701efd34b4577.pdf
18 svar · 8,8k läst
·
a.o.f
a.o.f: Har du kontaktat ditt försäkringsbolag? Bra att ta foton.
15 svar · 3,1k läst
·
E
Emile88: [citat] Tack! totalt bygger golvet, ca 115mm. Har haft trappen som referensmått! Takhöjden är ca 219cm!
33 svar · 7,4k läst
·
J
Jaar: Jag håller på att byta ut furupanelen i gillestugan. Den är 50% under mark. Det är uppvärmt och öppen trapp utan dörrar upp till vanliga bostadsdelen. Flyttade in i huset för 14 år sedan och vid besiktning så markerade mögelhund väldigt svagt i ett av rummets hörn men inget annat (ett hörn som har stuprör på utsidan) Vi har efter det dränerat om och isolerat utvändigt Jag har nu
0 svar · 2,4k läst
·
Rollon
Rollon: Tack för svar! När vi testade brunnens vatten fick vi bra värden, det enda som avvek lite var något surare PH än vad man brukar vilja ha - kanske kan lite kalk i marken reglera det? :) Vi tänkte fylla ut med rejält med matjord över platsen det gäller, kanske kan man plantera träd som gillar kalkrikt? Mvh Roland
3 svar · 3,1k läst
O
Olaf3: Jag skulle inte vara orolig över asfalteringen mot fasaden då det lutar utåt och är under tak. Kan inte bli någon fuktbelastning där. Om jag gjorde nåt skulle det vara som tipset att kapa av nedersta biten av panelen och lägga dit en cementskiva. Asfalten skulle jag inte röra. Men tveksamt om jag skulle göra nåt alls mer än att sluta bekymra mig :)
11 svar · 6,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: Givetvis går det att få bra inomhusklimat i en sån källare. Fönsterna blir kanske aningen mindre än vad man är van vid men det går säkert jobba fram en bra lösning. Vad det skulle kosta har jag ingen aning om men det blir såklart kännbart dyrare än att bara bygga samma övervåning direkt på marken.
4 svar · 1,7k läst
T
Tiger79: Måste tillägga att det är i ett betongbjälklag.
1 svar · 868 läst
J
JF.: Hej! Sitter och spånar på en tillbyggnad som ska göras i nästa år. Huset står på en krypgrund, golvet är ca 50 cm över marken. Om man ska gjuta en platta finns det då högre kantelement så man kommer upp i nivå med det befintliga golvhöjden i huset? Eller är det bättre att satsa på en ny krypgrund? Tacksam för input.
0 svar · 1,1k läst
Y
Yderfält: [citat] Absolut!!!
11 svar · 9,9k läst
·
GoC
GoC: [citat] Isolera ja det kan vara bra, men spara dom gamla tegelrören om dom är intakta. Jag håller kvar på mina gamla från 1946 :) Dräneringsrören är framförallt för att dränera bort eventuellt grundvatten.
20 svar · 4,1k läst
·
Danmen
Danmen: Jag har kollat en del på konsumenttjänstlagen och där har jag nog framför allt dessa paragrafer att luta mej mot. 3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen. Lag (2004:554). 4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta
18 svar · 4,9k läst
·
P
Phasio: Butyl tätning har jag kört med https://www.tranascementvarufabrik.se/wp-content/uploads/2015/05/betongvaror-tatningslist-egopol-list.jpg
4 svar · 1,9k läst
S
schlump: Steg ett bör vara att fixa förhandsbesked, då vet du om det ens är aktuellt att börja baxa sten och röja sly. Håller med ovanstående, grävmaskin är nästan ett måste om du inte ska bli galen. Man vet aldrig hur berget ser ut under all skit, fråga inte hur jag vet det... Det går att göra mycket med en maskin på tre ton, även om det tar en stund.
3 svar · 1,8k läst
M
MetteKson: [citat] I hänger jag inte riktigt med på vilka mått du anger?
21 svar · 3,2k läst
·
M
MayaP: [citat] Tack!! Jag tittar på dukar. Det blir nog enklast att arbeta med duk då den är ju lätthanterligt än hårda skivor. Jag måste ju ta ned dem via luckan i golvet. Det verkar som det är görligt att utöra detta på egen hand. Det jag är bekymrad över är kondens mellan isolering och duk. Något jag bör tänka på här?
20 svar · 6,8k läst
·
N
NoOne2k: [citat] En firma som sysslar med markentreprenader, något som i de flesta fall innebär en grävmaskinist av något slag.
1 svar · 2,3k läst
Appendix
Appendix: [citat] Låter ju som en jättebra lösning vad gäller ditt dagvatten. I kombination med det arbete ni gör med en starkare grundläggning kommer det nog lösa alla problem Låter som en bra och pragmatisk inställning. Bra att få höra om kostnader täcks. Men när man vet att det är ett gränsfall så tror jag att man kommer långt med din inställning :) Jag tror inte man behöver
24 svar · 7,7k läst
·
M
Muuuuurtin: Okej, tack till er båda. Får bli till att se över dränering och stuprör i detta hörn av huset.
4 svar · 2,1k läst
·
S
Småbruket: Tack ati
2 svar · 977 läst
·
P
purrfect: Hej och tack för svaren. Ska klura lite och se om jag kan använda dem.
4 svar · 4,1k läst
P
petererlandsson1194: Hur tas vattnet från taket om hand? Jag bodde i ett 60-talshus tidigare och det var samma problem där. Vi grävde upp runt huset och då kom förklaringen. Dagvattenrören från stuprören gick bara rakt ner i marken och avslutades ovanför dräneringen. Dränering är inte till för att ta hand om vatten uppifrån primärt, den är för att ta hand om stigande grundvatten. När tätskiktet på
5 svar · 3,9k läst
·
B
bushyggare: Varit inne på det också, men [citat] Det som är grejen också, vi vet inte. Badrummet hade fuktskador i undergolvet när vi köpte huset, men det såg ut att vara på grund av otätt tätskikt runt brunn och handfat så behöver inte vara på grund av fukt. Vi låter det nog vara isåfall och testar igen under nästa vår och sommar för att få en bättre aning om ifall vi faktiskt har
3 svar · 2,1k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: [citat] Många! Alla? Särskilt som den är rengjord. Kolla blocket. Glasfiber = bra.
5 svar · 1,9k läst
S
s97danl: [citat] Tack, det tyckte min fru också. Tittar man noga så ser man att fogarna inte blev helt perfekta. Måttet på grunden fick vara +-1cm och teglet var inte helt rakt. Idag blev golvet klart. [bild]
20 svar · 15,7k läst
·
L
leachim: Smakar tydligt salt. Ligger plast på marken och allt annat är snus torrt och det är för övrigt ett väldigt bra klimat nere i krypgrunden. Även spindelnät vilket inte brukar förekomma i fuktig miljö. Alla stuprör är kopplade och lövuppsamlaren underhålls noga så att det inte riskerar svämma över. Blir så velig över vad jag ska göra, om jag behöver göra något? Skulle det vara
2 svar · 4,8k läst
·
S
skogstomten: Lite kul fakta om hygrometrar är att de förr (och vissa även idag?) innehöll en ”hårharpa” gjord av människohår. Eftersom hår töjer sig på ett kontrollerat sätt när det är olika fuktigt. Sen var hårharpan kopplad till en strömbrytare som styrde avfuktaren. Då man servade/kalibrerade hygrostaterna fick man först skölja/tvätta hårharpan och sen kalibrera de. Där det mest
14 svar · 6,3k läst
·
B
bossespecial: Om det ”bara” ska vara ett uterum så hade jag nog gjort det så enkelt som möjligt för mig.
5 svar · 2,0k läst
D
Daniel__s: Tack för svar, blev så otålig att jag tog bort allt då den känndes bra. Så om någon undrar så räckte det med 2 dagars övertäckning :D
2 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.