GoC GoC skrev:
Knappt 10% tyngre än granit men har inte någon som helst betygelse på en grusgång, snarare beroende på om det är en krossad produkt eller ett naturgrus. Vill du ha det starkaste grus materialet man utvinner så skall du satsa på porfyr. Som är ännu tyngre och starkare.
Granit ca 2800kg/M3 Diabas ca 3000kg/M3 och porfyr ca 3200kg/M3. Allt i fast form.
Krossat till gårdsgrus så väger alla ca 1,6 ton/M3 krossat och sorterat som gårdsgrus 8-12.
Så jag vill påstå att skillnaden är att det gamla du behövde kratta var ett siktat natiurmaterial 8-12 med runda mjuka stenar sommar runt och den nya diabasen ett krossat material 8-12 som på grund av sin form binder ihop bättre. Sen kan du ta vilket material som helst så binder det ihop bättre då det är en krossad bergprodukt.
Det har inget att göra med att det råkar vara en några procent tyngre bergart.
Men säljaren sålde i alla fall in det dyrare materialet till dig och du är nöjd, det är ändå det viktigaste :)
Nej, jag fick det till samma pris. Grannens uppfart är däremot arbetskrävande med vanligt singel som förmodligen har lagts för tjockt. Som uppfart är jag mest nöjd med att ogräs inte trivs.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.