Fulkemisten
En annan sak att ta i beaktande är att uppgrävda massor expanderar. I värsta fall uppemot till dubbla volymen. Räkna med åtminstone 1,5 gånger så många kbm.

J
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
En annan sak att ta i beaktande är att uppgrävda massor expanderar. I värsta fall uppemot till dubbla volymen. Räkna med åtminstone 1,5 gånger så många kbm.
Mmm, jag var mest intresserad av vikt. I mitt fall är det lera (troligtvis lite avjämning med sand) och tyvärr hinkar som gäller, kanske 8m bärväg. T o m transportband blir svårt och skottkärra är uteslutet. Gör jag slag i saken själv kommer det att undersökas noggrannare såklart, men måste bli någon böjd historia med transportband

Och din uppskattning stämmer nog ganska bra i TS fall. 13kvm * 0.3m jord och betong = 4kbm om jag förstått siffrorna rätt. 4kbm * faktor 1.5 = 6kbm och TS uppskattar till 7kbm. I mitt fall blir det då 14kbm*1.5 ca 21kbm stjälpt volym och lika många ton.
Missade att räkna med betongkakan för TS i förra inlägget.

Nog om det! Mer bilder TS! :D Varför valde du elgolvvärme till slut?

Fulkemisten
J Jotsat skrev:
Mmm, jag var mest intresserad av vikt. I mitt fall är det lera (troligtvis lite avjämning med sand) och tyvärr hinkar som gäller, kanske 8m bärväg. T o m transportband blir svårt och skottkärra är uteslutet. Gör jag slag i saken själv kommer det att undersökas noggrannare såklart, men måste bli någon böjd historia med transportband

Och din uppskattning stämmer nog ganska bra i TS fall. 13kvm * 0.3m jord och betong = 4kbm om jag förstått siffrorna rätt. 4kbm * faktor 1.5 = 6kbm och TS uppskattar till 7kbm. I mitt fall blir det då 14kbm*1.5 ca 21kbm stjälpt volym och lika många ton.

Alltså om vi tänker murarrullar som rymmer 17 liter så blir 21 kbm över 1200 hinkar. Det blir 600 vändor uppför källartrappen. Om du ska hinna 1 kbm på tre timmar så blir det 15 vändor i timmen. Det är 4 min per vända, gräva, fylla, bära, tömma. Det känns svettigt och ganska orealistiskt att göra själv. Men om man är två så drar man nog ur de där 14 kubiken på någonstans runt 40 timmar? Det är gratis, man blir stark och man slipper krånglet med att etablera ett transportband.

J Jotsat skrev:

Ska se om jag kan rota fram lite fler bilder. Det börjar se ut som ett rum igen ;-)
Vi väntar bara på att betongen ska härda nu, sen blir det lägga klinker.

Jag valde elgolvvärme tillslut då jag insåg att större delen av övervåningen redan var renoverad, inklusive golv. Såg ingen poäng i att lägga vattenslingor på 15 kvm nu, + eventuellt 40 kvm utbyggnad när jag ändå skulle ha kvar 110 kvm som var eluppvärmt. Synd att jag inte tänkte på detta redan när vi renoverade övervåningen. Men men, lätt att vara efterklok :-)

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
OK, såhär ett halvår senare så kommer här lite mer bilder. Jag var tyvärr inte så bra på att dokumentera som jag var i början så har inte så många bilder.
Först, efter gjutning
Renoverat rum med nyligen gjuten betonggolv och delvis putsade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa bild efter att väggarna är putsade
En vuxen och ett barn i rum under renovering med nyputsade väggar och oulagt golv, byggmaterial synligt.
Skapa konto

Och tillsist, allt klart!
Renoverat vardagsrum med blankt marmorgolv och modern inredning, två personer på golvet.
Skapa konto

• Gilla
slöjdmajjen och 7 till
  • Laddar…
K
Snyggt!

Slodade ni enbart betongen? Tillräckligt jämnt för att klinkra eller flöt ni på golvet något?
Knackade ner all puts, eller putslagade + ytputs?

Faktum är att jag lejde bort resterande arbete efter att har grävt ut och lagt ner isolering, så jag har inte järnkoll på hur det är gjort :-)

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Kul att se! Blev riktigt bra!

K KjellTimell skrev:
Är det en ytterväggssula eller innerväggssula?
I min källare så var UK innerväggssulorna i liv med ÖK ytterväggssulor. Jag grävde således ner till UK sulorna för yttervägg och gjorde undergjutningar på mellanväggarna som pelare, varje meter.

Hej, står inför samma ”problem” som dig här. Har du kvar några bilder hur du löste det eller lust att förklara lite mer?
Hälsningar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.