M
Hej
har en 150 meter lång grusväg till mitt fritidshus som behöver rustas upp. Jag undrar vilket grus ni rekommenderar en lekman? Tack på förhand.

Hej.
0-18 är ett bra grus till detta.

• Gilla
Mmhe71 och 1 till
  • Laddar…
Vad du behöver beror helt på dina ambitioner. Den blir tillfälligt lite bättre med 0-18 men skulle definitivt behöva diken som torkar ur vägkroppen och att gräva bort partierna där det växer gräs, på med en markduk och sedan bärlager 16-32 och sist slitlager 0-18. Då har du en bra och lättskött väg framöver.

• Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Tomture61
Benäms väggrus ibland , dom små fraktionerna håller de större på plats , gruset flyttar inte lika lätt på sig som makadam kan göra .

• Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Två alternativ som jag ser det.
Alt1
vägen skall bara hålla för personbilar och kanske någon enstaka tyngre transport när det är torrt.
jag hade då grusat upp hela vägen med 0-32 låtit det sätta sig sen lagt på en topp med 0-18
alt2
skall klara tyngre transporter.
tagit ditt maskin som hade grävt bort dåligt material (allt som är jordinblandat) lagt 0-90 i botten för bra bärighet sen lagt ett lager 0-32 och sedan 0-18 på toppen

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
0-32 kan man också överväga, blir lite grövre och knöligare kan vara jobbigare att cykla och gå på.
Men bättre bärighet och stabilitet. Bra om marken under inte bär så bra, och hjulspår uppstår inte lika snabbt.
Det körs väl sakta på den vägen?

edit:
Oj, vad inlägg det hann mellan ... :oops: Jag trodde detta skulle bli #3 ...

Men det är som mexitegel skriver, mycket beroende på ambitioner.

Har du någon aning om hur länge nuvarande vägbeläggning fungerade någorlunda OK?
Det är en bra indikation på hur lång en enklare åtgärd kommer fungera, samt hur mycket du måste höja ambitionsnivån för att erhålla en längre livslängd.

• Gilla
Mmhe71 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
mexitegel mexitegel skrev:
på med en markduk och sedan bärlager 16-32 och sist slitlager 0-18. Då har du en bra och lättskött väg framöver.
Dessa 2 fraktioner måste skiljas åt med kraftig markduk . Tänk dig sand som hälls över grövre makadam .

• Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Mikael_L
Tomture61 Tomture61 skrev:
Dessa 2 fraktioner måste skiljas åt med kraftig markduk . Tänk dig sand som hälls över grövre makadam .
Med 16-32 och sen 0-18 samt lättare trafik så behövs det inte någon värstingmarkduk. Man får kanske hoppa de enklaste sorterna som bara är avsedda för trädgårdsbruk.
Klass N2 bör räcka, men man kan ta N3 typ lika gärna, kostar inte så mycket mer.
https://markgrossen.se/markduk-fiberduk/#4

edit:
Markduk krävs endast ifall vissa slags fraktioner ska skiljas åt.
T.ex om man sätter mycket grovt kross på mjukt underlag, t.ex. 0-90 på lera. Eller om man sätter något med nollfraktion på något med hålrum där det övre lagret annars kan rinna ner i.

Redigerat:
  • Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
0-32 kan man också överväga, blir lite grövre och knöligare kan vara jobbigare att cykla och gå på.
Men bättre bärighet och stabilitet. Bra om marken under inte bär så bra, och hjulspår uppstår inte lika snabbt.

edit:

Har du någon aning om hur länge nuvarande vägbeläggning fungerade någorlunda OK?
Det är en bra indikation på hur lång en enklare åtgärd kommer fungera, samt hur mycket du måste höja ambitionsnivån för att erhålla en längre livslängd.
Precis, 0-32 funkar fint och pallar förvånansvärt tung trafik utan jätteinsatser. Haft betongbilar hemma ett flertal gånger, det är helt problemfritt (i vårat fall bör tilläggas) Prylar med hårda hjul är ju inte lika fantastiskt att raja runt med, grillar, högtryckstvättar mm.

• Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
Man kan lägga på hur mycket grus och makadam som man orkar/vill/har råd med. Men finns det ingen bombering samt diken (som mexitegel påpekar i sitt inlägg) så kommer materielet att spolas bort vid första rejäla regnskur. Att förse vägen med diken är det viktigaste som först behöver åtgärdas.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:

edit:

Det kör mycket sakta på denna väg! Ibland kommer en enstaka traktor, för att komma upp med personbil krävs antingen en jeep eller en högre typ av bil.

Nuvarande vägbeläggning (som vi lagt lite "grusjord" på sommaren 2020) har hållit sedan 1972.

M
R roli skrev:
Man kan lägga på hur mycket grus och makadam som man orkar/vill/har råd med. Men finns det ingen bombering samt diken (som mexitegel påpekar i sitt inlägg) så kommer materielet att spolas bort vid första rejäla regnskur. Att förse vägen med diken är det viktigaste som först behöver åtgärdas.
Jo det finns små diken. Jag har erbjudit mig att gräva ytterligare men bondjäveln som äger vägen och skogen runt omkring säger att dessa diken räcker för avrinning. Svårt att tro för min del.

M
B bonnen skrev:
Två alternativ som jag ser det.
Alt1
vägen skall bara hålla för personbilar och kanske någon enstaka tyngre transport när det är torrt.
jag hade då grusat upp hela vägen med 0-32 låtit det sätta sig sen lagt på en topp med 0-18
alt2
skall klara tyngre transporter.
tagit ditt maskin som hade grävt bort dåligt material (allt som är jordinblandat) lagt 0-90 i botten för bra bärighet sen lagt ett lager 0-32 och sedan 0-18 på toppen
Ja, det är alternativ 1 som är aktuellt tänker jag.

M
Många tack allihopa! :heart::love: Skulle egentligen ta och bjuda dit er på en liten fest när vägen är klar!

Claes Sörmland
M Mmhe71 skrev:
Jo det finns små diken. Jag har erbjudit mig att gräva ytterligare men bondjäveln som äger vägen och skogen runt omkring säger att dessa diken räcker för avrinning. Svårt att tro för min del.
Vägdiken har ju två funktioner. Dels att ta hand om dagvatten som annars kan spola i strömmar över vägbanan och dels att sänka grundvattennivån.

För den första uppgiften räcker det ofta med rätt små diken, det behövs ofta inte mycket area för att skära av och leda bort dagvatten. Men det beror ju på dikenas längd innan vattnet kan lämna dem och rinna bort från vägen.

För den andra uppgiften, att lokalt sänka grundvattnet under vägen så krävs naturligtvis djupare diken. Men om det alls behövs beror på vilken typ av mark det är. Uppe på skogshöjder så är det ofta väldränerat medan i dalar kan vara sumpigare.

• Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.