P
Hej!

Efter att läst på om källaren behöver vara isolerad eller inte kom nästa fråga, vad har jag? Fick tips om att borra hål i golvet och kolla, fick tips om att slänga en bil matta och vänta. Så kändes inte helt säkert.

Så efter att gått igenom husets historiepärm (utan någon kunskap om grund/markarbete) så hitta jag infon jag letat efter. Men inge kunskapen om att tyda den. Så här kommer lite information från 1957

Markförhållande: Sandmylla med ren sand och grus i botten.
Grundläggningssätt: Grundplattor 50x20 cm under ytter och bärande innermurar. Övriga ställen 10cm betong och 12 cm bärlager. K-75.Arm 2x10mm järn. 25-cm betonghålsten med mist 8 hålrader, murad på papp i 2:dra skiftet och murad i minst KC 21/4. (Ingen värmeisolering)
Yttre grundmurar: Vattenisolering - Kvastning med cementvatten + 2 ggr asfalt - Cementputs i bandning 1:2.5
Dränering 4" tegelrör ca 20cm under färdigt källargolv
Inre grundmurar: Bärande 20cm och avskiljande 12,5 cm med ävenledes papp i 2:dra skiftet

I ett tidigare stycke så står där detta "Om man använder betonghålsten till grundmurar med mer än 5 hålrader behövs ingen extra värmeisolering"

Om jag hängt med lite i allt jag läst, så är det inte kylan som är problemet utan att betongen drar åt sig fukten. Vilket inte är något "problem" när man använder betonghålsten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.