Hej!
Efter att läst på om källaren behöver vara isolerad eller inte kom nästa fråga, vad har jag? Fick tips om att borra hål i golvet och kolla, fick tips om att slänga en bil matta och vänta. Så kändes inte helt säkert.
Så efter att gått igenom husets historiepärm (utan någon kunskap om grund/markarbete) så hitta jag infon jag letat efter. Men inge kunskapen om att tyda den. Så här kommer lite information från 1957
Markförhållande: Sandmylla med ren sand och grus i botten.
Grundläggningssätt: Grundplattor 50x20 cm under ytter och bärande innermurar. Övriga ställen 10cm betong och 12 cm bärlager. K-75.Arm 2x10mm järn. 25-cm betonghålsten med mist 8 hålrader, murad på papp i 2:dra skiftet och murad i minst KC 21/4. (Ingen värmeisolering)
Yttre grundmurar: Vattenisolering - Kvastning med cementvatten + 2 ggr asfalt - Cementputs i bandning 1:2.5
Dränering 4" tegelrör ca 20cm under färdigt källargolv
Inre grundmurar: Bärande 20cm och avskiljande 12,5 cm med ävenledes papp i 2:dra skiftet
I ett tidigare stycke så står där detta "Om man använder betonghålsten till grundmurar med mer än 5 hålrader behövs ingen extra värmeisolering"
Om jag hängt med lite i allt jag läst, så är det inte kylan som är problemet utan att betongen drar åt sig fukten. Vilket inte är något "problem" när man använder betonghålsten?