Hej,

Vi ska spränga och schakta på vår uppfart. Vi har försökt läsa och läsa och förstå vad det är som gäller gällande försäkringsdelen. Sprängfirman har ju sin försäkring förstås. Och vi har hem- och villaförsäkringar inkl ansvarsförsäkring som vad jag förstår kan hjälpa till vid ev skadeståndskrav mot oss om det blir en skada på omkringliggande hus. Men vad jag kan läsa mig till täcker vår försäkring (Folksam) inte en skada på vårt hus i samband med sprängning. Försäkringsbolaget säger att det är sprängarens försäkringsbolag som ska täcka både vid skada på vårt och de omkringliggande husen, men det känns inte som att det är så det är om man läser på, utan att vi kan bli skadeståndsskyldiga.
Så, min fråga gäller egentligen både vårt eget hus och de omkringliggande husen. Hur ska man vara försäkrad för att ha så bra skydd som det går? Hur gör folk? Nån som vet vad som verkligen gäller?

Jag tror att man normalt litar på sprängfirmans försäkring. Men har ingen egen erfarenhet.

Efter att ha läst bedrövliga långdragna följetonger här på forumet om folk som fått hus förstörda av grannars sprängarbeten så är mitt råd att kolla upp detta extremt noga med ditt försäkringsbolag samt firman som du tänkt göra jobbet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.