Hej,
Jag har på grund av dåliga markförhållanden fått bygga en lite speciell variant av grund. Jag har grävt ut stora massor där jag sedan har gjutit tre längstgående betongsulor som jag sen gjöt plintar på. Men nu har jag stött på ett litet problem....
Utgärvningen runt huset är större än själva huskroppen vilket leder till att jag måste fylla ut utrymmet med något. Makadam eller liknande går bort eftersom detta är på en ö utan bilförbindelse.
Har fått tips om att fylla ut med lecakulor men det kommer att krävas väldigt stora mängder. Kommer att ha altan på två sidor men de två sidorna med störst tomrum återstår.
Finns det någon här med någon idé?
Skickar med en bil som gör det lättare att förstå.
Jag har på grund av dåliga markförhållanden fått bygga en lite speciell variant av grund. Jag har grävt ut stora massor där jag sedan har gjutit tre längstgående betongsulor som jag sen gjöt plintar på. Men nu har jag stött på ett litet problem....
Utgärvningen runt huset är större än själva huskroppen vilket leder till att jag måste fylla ut utrymmet med något. Makadam eller liknande går bort eftersom detta är på en ö utan bilförbindelse.
Har fått tips om att fylla ut med lecakulor men det kommer att krävas väldigt stora mängder. Kommer att ha altan på två sidor men de två sidorna med störst tomrum återstår.
Finns det någon här med någon idé?
Skickar med en bil som gör det lättare att förstå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte göra lite av varje så att säga?
1) Mura upp lecablock mellan plintarna och putsa så de ser ut som en riktig sockel där du inte ska bygga altan alltså.
2) Betongen har du lyckats få dit så på något sätt borde du kunna forsla endel makadam/lecakulor runt ev. dräneringsrör iaf.
3) Lägg fiberduk och återplacera ursprungliga massor som du grävt bort
4) Så gräs eller annan ytbeläggning.
1) Mura upp lecablock mellan plintarna och putsa så de ser ut som en riktig sockel där du inte ska bygga altan alltså.
2) Betongen har du lyckats få dit så på något sätt borde du kunna forsla endel makadam/lecakulor runt ev. dräneringsrör iaf.
3) Lägg fiberduk och återplacera ursprungliga massor som du grävt bort
4) Så gräs eller annan ytbeläggning.
Det jag är rädd för är om det kommer att samlas fukt och att det inte kommer att bli ett tillräckligt luftgenomflöde mellan plintarna om jag murar mellan dem. Oavsett så kommer det att bli en glipa på 10-30cm mellan bjälklaget och marken så det kanske går bra ändå?
Luftflödet kan väl knappast vara ett problem om du har öppet på två sidor? Kan inte tänka mig att du behöver återfylla under huset i alla fall. Det måste vara väsentligt viktigare att ha dräneringsledning (under huset) så vatten under huset kan rinna bort om det rinner in något eller blir högt grundvatten på sikt. Det var runt om huset som problemet verkade vara eller hur?
Ja precis, runt huset är det viktiga. I alla fall med tanke på utseende och funktion. Gillar ditt tips med att kombinera flera lösningar. Det som då kommer att bli är att utrymmet under huset blir betydligt djupare än det runtom. Men det borde kanske inte ställa till med några problem? Skulle det bli strul med fukt så antar jag att jag får installera avfuktare i absolut värsta fall. Vill absolut inte riskera några fuktproblem!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
För att det inte ska bli ett problem med att det är "djupare" under huset skulle jag se till att lägga flera ytdräneringsledningar under huset och leda bort dem till en stenkista 5-10m från huset med ett litet fall. Då kommer det inte kunna samlas vatten under huset jag lovar. Men det är klart att det blir till att gräva lite för hand, men det antar jag att du redan behärskar.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
kan du inte göra en liten "altan" runt hela huset, dvs som är lika bred som diket, samt bygga upp mot huset?
Ne men vi vill gärna lyssna på hennes råd. Hon är väldigt duktig och har tänkt till extremt mycket på alla detaljer osv så skulle kännas trist att ändra så mycket av utseendet. Men blir allt annat för jobbigt så kanske det får bli så ändå
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jag hade nog byggt en altan runt hela, men i nivå med marken så det bara ser ut som en träbelagd gång.