Hej,

Jag har ett hus med berg på baksidan (ca 20 meter bort). Vid mkt regn så trycker det upp vatten i provhål i källaren och jag misstänker att det kommer från berget (under mark?).

Har bifogat bild på hur det vattensituationen ser ut under golven i dessa hål. På framsidan är det alltså ca 5-10cm ner till vatten under sula, medan det mot berget är 10-15cm ovan sula (som värst hittils). Detta är alltså under golvet i sanden, det kommer aldrig över golv och källaren är torr.

Mellan sand och golv finns sprängsten/mindre natursten och det känns som om det slutar stiga i nivå när det börjar.

Planen är att ta bort allt golv och lägga isodrän i botten och då kommer vattnet antagligen inte kunna stiga mer (i hålen är det antagligen kapillärkraften.

Det jag ändå inte riktigt tycker om är att det rinner väldigt mycket i dräneringsrören vid mycket regn (med 10 timmars fördröjning skulle jag gissa på). Som värst rinner det mellan 2-3 kubik i timman (så det är knappast dagvatten från taket). Detta avtar dock efter en dag om det slutar regna och rinner undan ganska fort sen.

Min fråga är om det går att lägga en dränering mellan hus och berg ner i gräsmattan för att avlasta husdräneringen. Någon som har erfarenhet av liknande? Det börjar även samlas en del vatten ovan mark en bit från huset så det hade ju ev löst det med.

Schematisk bild av ett hus med en illustration av vattennivåer under golvet i förhållande till berg och dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Petersson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.