Hej!
Har lite smått ågren i magen. Kan någon lugna mig, alternativt tvärtom, dra igång ett bra bukras?
I början av december borrade vi hål i källarväggen på ca 1,20 markdjup. 110 hål. Drog igenom PEM-slang för kallvatten med 88 mm isolering runtom. Fyllde igen med fogskum avsedd att användas under mark från båda sidor. Tanken var att utifrån kapa bort överflödigt fogskum och stryka på kallasfalt. Inifrån täta med något slags bruk. Diket där slangen ligger är igengrävd fram till ca 2 m innan husgrunden.
Pga vissa omständigheter samt att kylan och snön kom så blev inte sista tätningen med asfalt gjord.
Upptäckte igår att det droppade från isoleringskålen som sticker in i källarväggen. Inte mycket vatten, men det droppar. Gick ut och kollade i diket, där källarväggen fortfarande alltså är synlig ner till hålet, och där stod vatten över hålet som är fyllt med fogskum. Det har ju pågått en ganska snabb snösmältning i dagarna.. Marken känns väldigt mättad.
Min oro är inte att vattnet droppar in i källaren ( i en hink) Tänker mer på att vattnet blöter ner själva hålet i väggen? Är ju fogskum runt isoleringen från båda håll. På bilden ser ni hur långt in fogskummet tog sig efter jag skummat från utsidan. Väggen är 40 cm tjock. Huset från ca 1900. Betong utblandad med granit är gissningen (?) På väggen står granitblock som synlig husgrund.
Jag grävde igår kväll för att leda bort det mesta av vattnet, men står ju fortfarande i lervälling.
Hur mycket behöver jag oroa mig för stunden tro? Vänta tills marken torkar ut och täta klart? Hur känslig är en källarvägg för eventuell kontakt med vatten under ett par månader, till våren?
(Dränering verkar annars fungera fint, då källaren blivit kontrollerad av fackman två gånger)
Mvh Erik
Har lite smått ågren i magen. Kan någon lugna mig, alternativt tvärtom, dra igång ett bra bukras?
I början av december borrade vi hål i källarväggen på ca 1,20 markdjup. 110 hål. Drog igenom PEM-slang för kallvatten med 88 mm isolering runtom. Fyllde igen med fogskum avsedd att användas under mark från båda sidor. Tanken var att utifrån kapa bort överflödigt fogskum och stryka på kallasfalt. Inifrån täta med något slags bruk. Diket där slangen ligger är igengrävd fram till ca 2 m innan husgrunden.
Pga vissa omständigheter samt att kylan och snön kom så blev inte sista tätningen med asfalt gjord.
Upptäckte igår att det droppade från isoleringskålen som sticker in i källarväggen. Inte mycket vatten, men det droppar. Gick ut och kollade i diket, där källarväggen fortfarande alltså är synlig ner till hålet, och där stod vatten över hålet som är fyllt med fogskum. Det har ju pågått en ganska snabb snösmältning i dagarna.. Marken känns väldigt mättad.
Min oro är inte att vattnet droppar in i källaren ( i en hink) Tänker mer på att vattnet blöter ner själva hålet i väggen? Är ju fogskum runt isoleringen från båda håll. På bilden ser ni hur långt in fogskummet tog sig efter jag skummat från utsidan. Väggen är 40 cm tjock. Huset från ca 1900. Betong utblandad med granit är gissningen (?) På väggen står granitblock som synlig husgrund.
Jag grävde igår kväll för att leda bort det mesta av vattnet, men står ju fortfarande i lervälling.
Hur mycket behöver jag oroa mig för stunden tro? Vänta tills marken torkar ut och täta klart? Hur känslig är en källarvägg för eventuell kontakt med vatten under ett par månader, till våren?
(Dränering verkar annars fungera fint, då källaren blivit kontrollerad av fackman två gånger)
Mvh Erik
Om du bara låter det torka upp ordentligt sår det ingen fara. Det kan vara svårt att få det riktigt tätt när man gör sådana hål, därav är det bra om det går att leda iväg vattnet som kan bli stående mot ytterväggen via dräneringen.
Hej!N NoOne2k skrev:
Okej! Det låg ett dräneringsrör strax ovanför där hålet togs. Men den gör ju så att säga ingen nytta nu Hänger bara i luften. Men om jag gräver lutning bort från muren? Tänker om det kommer skyfall av regn, ny snö och smältning, så blir det ju ändå mättat och måste ta vägen någonstans. Diket är ju igengrävt till de sista 2-3 metrarna. Känns ju som att marken blir så mättad vid mycket vatten och då har jag ju ganska lite mark som suger upp att jobba med.
Klicka här för att svara

