M
Markarbetaren: [citat] Om du struntar i att armeringen går bort så går det absolut fortast med en motorkap. Med 350-klinga så kör du 13cm djupt ungefär. 30cm låter onödigt brett för ett 75mm(?)-rör. Det räcker ju i princip med 2 spår, obetydligt bredare än röret. Det tar max 20 minuter med en motorkap. Betongen knäcker man med en mejsel i ena spåret om det bara är överkantsarmeringen som man
4 svar · 3,8k läst
H
Hybro: Grannen fick plötsligt lägre tryck mm. Det var slidkopplingen av mässing ca 2 meter ned i brunnsröret vars gängade del gått av på utsidan röret. Till den gängade delen är slangen kopplad med en skärkona o mutter. Endast lera och jord, höll emot så att det blev lite tryck. Värt att undersöka.
6 svar · 4,6k läst
D
Davidloge: Tack för alla svar höörni! Jag är medelhändig så detta löser jag men skönt att få lite bekräftat att jag inte missat en stor parameter i sammanhanget
4 svar · 2,8k läst
·
F
forell88: Ca 1,8m. Överlag tror jag det är rätt så dränerande material där friggebod/lekstugan ska stå. Använde farsan 190mm hemmagjorda borr till altanbygget förra året. Vill gärna undvika den skitborren om det går :D Natt och dag mellan den och skurupsborren. Ang papprör så hittar jag inga i 125mm.. Får väl om inte annat köpa en större diameter skurupsborr.
2 svar · 1,1k läst
K
kallsone: [citat] Jo, det skulle jag tro att det är. Varför det ligger där vet jag dock inte.
4 svar · 1,6k läst
·
S
spaxx: Hus från 1945, källare med mur av betonghålsten. Cirka 85m2. Idag är det ett 2-4cm tjockt cementgolv, ytterst basic. Tänk er en typ stor matkällare, det är lite så källaren är idag. Takhöjd 215cm. Huset har förutom källaren, två våningar. betonghålstenen är endera av dålig kvalitét eller sugit fukt. Den är skör, smular sönder lite här och där. är det extremt att låta en
0 svar · 927 läst
L
LimpTheGimp: Sitter och planerar för garage/förråd/carport. Marken där det skall stå är idag används som parkering/uppfart som är ganska sank (och det står gamla röta träbarracker här som skall rivas). Planen är gräva upp och dränera denna plan, och då alltså gräva och dränera en större yta än grunden till garaget i bild. Som jag ser det så blir egentligen prisskillnaden mellan de olika
0 svar · 1,0k läst
·
P
Poxeman: Förvattna rejält, betongen bör vara mättad av fukt annars suger den ut vätskan snabbare än cementen hinner reagera. två längsgående armeringsjärn hade inte skadat heller
4 svar · 2,3k läst
·
K
Källby: Hej jag undrar också över detta. Funderar på att bygga in min farstukvist som det ligger källare under. Någon som har tips och idéer? mvh
6 svar · 11,3k läst
·
W
Wallawhoa: [citat] En studie, https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=2760007&fileOId=8961451
2 svar · 2,3k läst
H
Håbbe01: [citat] Tack för info !
33 svar · 7,7k läst
·
Z
zepto: Har gjort ytterligare efterforskningar i detta ifall någon hittar tråden framöver. I arbetsanvisningar för Leca Block finns beskrivet att minsta tillåtna förband är 80 mm. I kontakt med Weber bekräftar de att anslutningar vid stödvägg inte är undantaget. Detta innebär att det måste till kapning av minst ett block varannat skift där yttervägg möter stödvägg. Lösningen i
1 svar · 1,6k läst
·
S
Surgubbe: Jag hittade ett hål rakt igenom betongplattan under spånskivan. Tanken var kanske att det skulle varit en golvbrunn där men det var bara en ditlagd blåbetongbit som tätade mot sanden under. Så nu är frågan hur man gjuter igen detta och kan vara helt säker på att radon inte kommer igen någon springa. Det är riskmark under huset och blåbetongstomme så jag tänker vara noggrann för
0 svar · 1,8k läst
·
MathiasS
MathiasS: dessutom behöver du inte krångla med flytspackel, gjut hela och glätta med stålspaden. Jag hade samma funderingar för några månader sedan och det slutade med att jag gjorde hela jobbet ett svep. Det svåra är att förstå när man ska börja glätta, men du märker det. Du kommer kunna få det slätt som en barnrumpa med glättningen.
5 svar · 2,3k läst
Viktor.J
Viktor.J: Hur har det gått ?
33 svar · 6,6k läst
·
A
adde86: Dörrhålet igenmurat. [bild] [bild]
13 svar · 2,9k läst
·
L
Leffegeorg: Stort tack för svar
6 svar · 1,7k läst
rickardg
rickardg: När det varit under 5plusgrader och neråt 3-4 minusgrader som kallast under härdningen har jag brukat köra utan tillsatser men dubbla lager presenning med värmefläkt under som jag kör igång redan innan gjutningen för att värma upp formen och underlaget sen får den köra en halv dag, betongpulvret har stått i varmgarage så det är 20 grader varmt och typ 30-40gradigt vatten, har
6 svar · 2,6k läst
Grizzlybjörnen123
Grizzlybjörnen123: [citat] Jag kör med en utsugsfläkt i krypgrunden, har gjort det sedan 2002 och det är konstant RF 70% sommar som vinter
19 svar · 4,4k läst
·
S
Sina Jeddi: Perfekt. Tack för hjälpen.
8 svar · 1,4k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: La mina Isodränskivor tätt mot varandra och mot väggar bara. La sedan markduk över allt så inte betongen skulle rinna ner en massa bland kulorna. Detta va så som de som sålde detta till mig rekomenderade och markduken skänkte de då detta bara va 12 kvm.
3 svar · 593 läst
A
Avle: Här I Västernorrland får man nog räknad med att det kostar runt 200 000 för dränering om det ska vara ordentligt gjort. Senast jag gjorde en 50 meters dränering så låg endast materialet på 80 000 - 100 000, inklusive rör spolbrunnar etc.
12 svar · 8,8k läst
·
D
digg75: Planerar att plocka ner denna altan för att placera den på marken istället (svart markering) för att i bortre änden bygga ett fristående uterum. I samband med det sparas ca 1500 mm av nuvarande altan mot huset då jag har så "landgång" längs resten av långsidan för att komma till altan på gaveln. Min fundering. Under altanen är det släntat (se skiss) med start Ca 2300 mm från
0 svar · 2,0k läst
·
M
mephisto73: Sättningar? Men vad betyder det att "marken lutar sig mot huset"?
1 svar · 1,5k läst
·
Cribbe1975
Cribbe1975: Är nog inte ytvatten. Verkar som om våra hus är byggda på berghäll och vattnet rinner längs med hällen ned på hörnet av huset.
3 svar · 844 läst
Bart
Bart: [citat] Denna från Byggmax bör fungera: https://www.byggmax.se/markduk-n2-p21035 Den ligger på 130g/m2. Eller så tar du Isodräns egen duk så vet du att alla krav är uppfyllda: https://www.markvaruhuset.se/product/isodran-filterduk-n2-60m2rle OBS! Priset är ex moms om du inte ändrat till ink moms.
55 svar · 7,4k läst
M
MagHam: [citat] Oj det minns jag inte exakt, men den började kanske 15 cm under golvnivån (som i gamla hus består av en tunn kaka ;) ) sedan breddade den sig neråt. Grävde aldrig så långt att jag såg hur djup den var.
12 svar · 5,1k läst
·
K
Keld: Prova att tejpa på en bit byggplast. Se om det blir fuktigt under, det kan ge ett hum om fukten kommer inifrån eller utifrån.
19 svar · 4,0k läst
·
oscarwww
oscarwww: [citat] Mitten voten har jag inte hittat, den borde gå under tröskeln på bilden men det finns inget där, samt grävt på ett annat ställe där det inte finns längst med denna vägg utan någon vot. Ytterväggen har jag grävt intill 5cm men ännu inte hittat någon tydlig kantbalk.
8 svar · 5,1k läst
·
M
majster: Tjena, Vi är inne i köpprocessen för ett hus i Malmö. Under besiktningen så belyste besiktningsmannen skador nere på sockeln som vi hade missat, samt en spricka i fasaden/murfog nära ett fönster. Som jag försökt rita samt fånga på bild så är sprickorna alltså inte i själva grunden, utan en cirka 1-1,5cm tjock "betongsockel" som löper längs undersidan av fasaden. När man tittade
0 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.