Jag har nu skrivit till grannen och krävt att han tar bort stenar, grus och markduk från vår tomt. Jag har också hittat marklovsritningarna på nätet och noterar att uppfarten kommer på mitten att ligga 1½ meter ovanför vår tomt. Men slänten (den delen som inte är asfalterad) mot oss är enbart 60 cm. Hur får man en slänt att hålla om den är 1½ meter hög och 60 cm bred?? Grannen sa senast att det inte blir någon stödmur där.

Det låter ju spontant som att hans uppfart inte kommer ligga kvar där uppe...
Jag skulle inte vänta till det är färdigbyggt och fel, jag skulle vända mig till kommunen redan i dag och invända mot marklovet och utförandet.
Givetvis sparar du handlingar och foton.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Inte lätt att få tag i kommunen. Satt en halvtimme i kö och blev sen bortkopplad och då var telefontiden slut
Har förstås mailat också

Skriftligt är det som gäller. Inte sitta och babbla löst med random första linjens handläggare i kundtjänst. Det är inte bara ineffektivt, det kan till och med bli kontraproduktivt! Du kan få vaga muntliga löften som låter betryggande. Men som de senare glömmer bort.

Allt du mejlar ska bli diariefört. Därmed går det att följa upp och utkräva ansvar. I min kommun bouncar det till och med en bekräftelse när man mejlar in något, de bjuder alltså automatiskt på ett bevis på att de mottagit.

• Gilla
Pernilla C
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Ganska enkelt , gör en polis anmälan ang sprängningen , när beliggande hus ska besiktas före sprängning och efter (lag på detta). det är dessa kostnader dina grannar ville strunta i, att sedan spela okunnig gör dom ändå straffskyldiga , så anmäl in , så startar en utredning. och besiktning av era fastigheter kommer göras, finns det sprickor i hörnen av huset(veck i tapeter) nu så åker grannen på betala att dessa sprickor åtgärdas, om ni hänvisar att dom inte fanns där före, samma murstock,fasad,badrum, osv.
Tomt rör och sådant får man ta bort, det kan lantmäteriet lägga dit en ny.
Man får inte ta bort tomtrör, åtminstone inte utan att göra upp med lantmäteriet innan, och det kan bli väldigt dyrt att sätta ut nya, men förhoppningsvis får byggfirman betala detta i slutänden. Straffen är rätt stränga (se brottsbalkens kapitel om förfalskningsbrott) men det är tyvärr alltför sällan någon blir dömd. Om tomtröret satts ut vid en gammal förrättning kan det behöva mätas in före borttagning. Gör en polisanmälan om detta!

Be också polisen granska om behövliga tillstånd för sprängning/spräckning finns och om man verkar ha hållit sig inom dessa. Vad gäller sprickbildning så kan de ju ha satt sig själva i en besvärlig sits genom att inte besikta och mäta eftersom bevisbördan för att sprickorna inte fanns innan då rimligen hamnar på dem.

Se till att de snarast får bort jord och sten från er tomt, annars kan ni väl ringa kronofogden och fråga hur förfarandet är om man vill få hjälp med den biten.

Riktigt var gränsen går mellan byggherrens (grannarnas), byggfirmans och de enskilda jobbarnas område går vet jag tyvärr inte, vore fint om någon annan i tråden eller kanske Byggahusjuristen kunde kunde redogöra för sådant.

R Rutred skrev:
Inte lätt att få tag i kommunen. Satt en halvtimme i kö och blev sen bortkopplad och då var telefontiden slut
Har förstås mailat också
Skriv ett vanligt brev. Då måste det diarieföras och blir en offentlig handling. Då kan det omöjligtvis fuskas bort.

R Rutred skrev:
Har förstås mailat också
Sova sill eller s

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.