Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Stålreglar samt gips, ska jag skrapa ner all puts bakom?

1. Grillen
    Husägare · Gävleborg · 764 inlägg

Grillen

Husägare
    Börjar med att skriva att stålregel plus gips är bestämt och klart, så ni behöver inte påpeka något om att jag bör putsa och måla med silikatfärg istället då jag inte kommer byta :)

Nu till frågan

Håller på att uppdatera ytskiktet på ett av rummen i källaren och ska dit med stålreglar samt gips utanpå.
    Men frågan är vad jag gör med putsen som är på väggarna nu, det är i varierat skick och på vissa ställen saknas det helt puts och på vissa sitter det ganska löst och på kanske 70% sitter det fast som det ska.
    Jag är osäker på om dom målat med tät våtrumsfärg då dom gjort det i ett annat rum i källaren och då det släppt en hel del puts tidigare. Men efter att vi dränerande för några år sedan så har det slutat släppa och är torrt nu.

Men vad hade ni gjort, skrapat ner allt eller bara skrapat ner det lösa? Är det någon fördel med att ha kvar puts istället för "öppna" lättbetongblock t ex. Ge gärna en motivering till det ni rekommenderar.

Bild på en av väggarna där det saknas puts på del av vägg och där det släppt ganska mycket innan dräneringen gjordes.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210123_171949.jpg

2. A
    Husägare · Billdal · 312 inlägg

ati

Husägare
    Hade aldrig kunnat med att bygga in det rakt av utan att åtminstone flexa bort färgen.

3. Grillen

Grillen

Husägare
    Ska jag ta bort något så går det bra mycket snabbare och betydligt billigare att bara skrapa ner all puts än att hyra en flex med dammsugare och damma sönder allt.

Men frågan är ju om det är nödvändigt och isåfall vad ger det för fördelar?

4. A

ati

Husägare
    Man kan ju också se det som en möjlighet/ursäkt att bli flex-ägare :)

Om ni dränerade med isodrän så går fuktvandringen utåt väggen, dumt att ha plastfärg som förhindrar det

5. Grillen

Grillen

Husägare
    Jag är snarare så att jag skaffar dom verktyg jag behöver och hyr sånt jag använder då och då. Dumt att ha en flex-maskin som står och tar plats och aldrig används igen ;)

Sant, men inte helt säker att det är plastfärg heller då det lika gärna kunnat vara den enorma fukten som fanns där innan dräneringen.

6. A

ati

Husägare
    Äsch då, det finns väl fler rum i källaren, kanske en husgrund som behöver kärlek... eller något rum med tråkig klinker som behöver bytas! Den som har mest prylar när den dör vinner...

Du borde kunna lista ut vilken färg det är alternativt ta med en flaga till närmaste målarbutik
    https://byggnadsvard.se/wp-content/uploads/2019/04/farg_pa_farg.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.