Det argument jag har fått höra emot plintgrund är just isolering och energieffektivitet.

Däremot hade min besiktningsman inga synpunkter på fukt. Tvärtom. Han menade att plintgrund generellt är den grund där han sett minst problem med fukt.

• Gilla
Susanne22
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den mest beprövade, prisvärda och hållbar lösning som använts i vadå, 300-500 år ?
En av Sveriges äldsta byggnader är en timmerbyggnad som står på plint. Den är från slutet av 1200-talet. Fast man bytte en stock nån gång på 1900-talet (som nu åldrats mycket snabbare än det gamla timret) så det är kanske inte så hållbart ändå.... ;-) Hursomhelst, så säger Alvar att trämaterialet har stor betydelse. Det trämaterialet som fanns då finns inte idag. Likaså skulle timret fällas när det var som kallast. En mängd detaljer som påverkar virkets kvalitet. Likaså är härbret byggt på höga plintar med god luftväxling under. En mycket intressant film som varmt rekommenderas. Klicka på länken för att se filmen: En timmermans teorier om timring - Alvar Trogen - YouTube

Redigerat:
D downhill82 skrev:
Hej!

Jag ville ställa mitt nybyggda året-runt-fritidshus på plintgrund men fick beskedet av min kontrollansvarige att det inte var möjligt eftersom en plintgrund inte lever upp till kraven på fuktighetskvoten, att den relativa fuktighetshalten i grunden aldrig får överstiga 75% . I en plintgrund blir det ju samma luft som ute och således blir den relativa fuktighetshalten 100%.
För min del var det att välja mellan betongplatta eller isolergrund. Jag valde platta.

Men, jag tycker mig se fortsatta nybyggen (både permanentboende och fritidshus) som är ställs på plintgrund.
Gör man olika runt om i Sverige? Jag hade ju gärna av kostnadsskäl valt plintgrund även om jag nu är mkt nöjd med betongplattan. Varför verkar det vara olika?

Se nedan länk.
[länk]
Du skulle ha valt annan kontrollansvarig istället för platta eller isolergrund ;)

• Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Du skulle ha valt annan kontrollansvarig istället för platta eller isolergrund ;)
Haha, ja kanske det. Jag var dock mycket nöjd med min kontrollansvarige, han har hjälpt mig mycket.
Men, faktum är att enligt honom så finns det ingen valmöjlighet gällande plintgrund eller ej.
Efter de nya reglerna så ska ingen kontrollansvarig godkänna plintgrund med hänvisning till att de inte uppfyller fuktkvoten. Och har man inget godkännande på den punkten i kontrollplanen så kan inte heller bygget godkännas av kommunen.
Min kontrollansvarige hävdade att det snarare är flera kontrollansvariga som godkänner plintgrund mot bättre vetande.

För min del så är det just nu detsamma, mitt hus står färdigbyggt med en bra betongplatta med golvvärme. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.