Hej,

Har börjat riva ut golvet i källaren där det ska bli Nivellgolv med golvvärme ovanpå, planerar för LK Heatfloor 22.

Vändskivorna på Heatfloor 22 har urfrästa hål för att värmeslangen ska kunna passera upp respektive ned genom spånskivan (se bilden). Är det någon som har erfarenhet av hur detta fungerar med Nivells krav att undergolvet ska vara helt tätt för att mekanisk ventilation ska fungera? Pratade med Nivell men de hänvisade till LK. LK sade bara att det nog blir tätt när övergolvet kommer på.

Bör man täta hålen med något smart innan man trycker i slangen? Eller ska man se till att en värmeplåt kommer precis över hålet och lägga någon tätmassa på värmeplåten innan man trycker ned den?

Med vänlig hälsning,
En LK Heatfloor 22 spånskiva med urfrästa hål för genomföring av golvvärmeslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu sitter jag i precis samma sits som du pratar om. Hur gjorde du och hur blev resultatet?

Samma här! Uppdatering plz!:beer::beer::beer:

Jag har inga synpunkter om hålen spelar roll eller ej med ventilerat golv, men själv hade jag struntat i vändskivorna och lagt vanliga spårade skivor hela vägen och fräst vändningarna efteråt. Dels så slipper man fundera på hålen och dels har vändskivorna en ganska saftig prislapp.

När vi gjorde vårat så tätade vi inte hålen. Isoleringen, plasten och själva golvet gör att det är ganska tätt ändå.

Kan inte annat än att hålla med föregående inlägg om att skippa vändskivor och lägg hela för att sedan fräsa spår. Att passa in vändskivorna gjorde att golvläggningen tog längre tid än att bara fräsa efteråt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.