Hejsan, vi behöver dränera runt hela huset 40m totalt. Kan ingenting om dränering därför hör jag mig för och kollar upp saker innan jag bestämmer mig för att anlita en firma.
Jag läste exempelvis denna artikel här på byggahus.se se länk nedan:

Från 5 oktober 2020.
https://www.byggahus.se/bygga/vad-kostar-dranera

Där framgår att en dränering i runda slängor kostar mellan 2500-3000kr/löpmeter inklusive material.
Det har i vårat fall varit 2 firmor här och ”kikat”på jobbet Båda har konstaterat att det är ”lätt tillgängligt runt husets alla delar. Alltså inga större svårigheter att köra runt med grävmaskin för att komma åt alla delar.
När jag sedan får offerter från företagen några dagar senare landar den ena på 3750kr/m
Och den andra på 3500kr/m
Vi ska också betala för etableringskostnader mellan 6000-8000kr.

Om jag förstått saken rätt så ligger dessa priser i överkant med vad artikel på byggahus.se anger som ”normalintervall. Har även läst på andra hemsidor att 3000kr/m är ett pris i översta lagret.

Vad ska man göra? Firmorna menar att de gett mig ett schyst pris!

Det låter väl rätt rimligt.

Priser beror på var i landet man bor. Komplexitet i arbetet med mera.
I Stockholm fick jag höra "räkna med 150.000 för dränering om du itne kan göra det själv" när jag tittade på hus med källare

Hur blev Februari månads elräkning förresten. Vi är många som undrar :)

Vad ska man göra. Är ni inte nöjd så kolla med fler firmor
Om båda två hamnar runt samma pris är chansen stor att det är ett rimligt pris. Och om ni pressar priset kan ni riskera att hamna i "man får vad man betalar för" sitsen.

• Gilla
  • Haha
Hammare&Spik och 1 till
  • Laddar…
Ca 5000kr /m dränering är inte ovanligt med pordrän material i dubbla lager

Glöm sen inte bort att det ofta tillkommer antingen mycket slit själv eller pengar för att anlita någon för att få ordning på trädgården igen efter dräneringen.

Jag har slitit många hårda timmar efter dräneringen för att få en fin tomt igen.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Sen kan det vara bra att passa på att göra annat som behövs när man ändå dränerar. Vi fick till exempel separera dag och spillvatten. Drog in kommunalt vatten och bytte alla rör i trädgården och bytte spillvatten in genom källarväggen för att underlätta den dag rören i källaren skall bytas.

Vi bytte också spygatt vid källartrappan.

Med det sagt så kan det tillkomma mycket oväntat som kostar extra som kan vara bra och göra.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips!
Haha februaris elräkning kommer bli dyrare än den jag fick i januari på 2500kr.! Säkert det dubbla :(. Men fick mig en tankeställare efter mitt inlägg (el är fan dyrt) :)
Därför jag eldar på när jag får möjlighet för att sänka elpriset.

Angående dräneringen: Så den artikeln här på byggahus.se är inget att bry sig om då? Vet någon förresten om artikeln menade mellan 2500-3000kr/m inklusive eller exklusive moms?

Vi kommer passa på att lägga lite dräneringsrör på olika ställen i trädgården när grävaren ändå är här.. :) Sedan ska vi se över dagvattebrunnen om den är risig så kommer de byta den också. Men fan va dyrt 3700kr/m fy fan!

• Eldstad med brinnande ved i ett hem, vedkorg och tändsticksburk bredvid, i ett försök att sänka elräkningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nedro och 3 till
  • Laddar…
Det beror på :) Djup, berg, tillgänglighet etc spelar alla in. Dag/dränvattenhantering etc är också en faktor att räkna med.

Vad ska de sätta på väggen? Platon/grundmursmatta eller kör de Isodrän/pordrän?

P Putt skrev:
Det beror på :) Djup, berg, tillgänglighet etc spelar alla in. Dag/dränvattenhantering etc är också en faktor att räkna med.

Vad ska de sätta på väggen? Platon/grundmursmatta eller kör de Isodrän/pordrän?
Vi kommer köra med Isodrän 10cm. 1 lager. Djupet är räknat på ca 2.5m

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Vi kommer köra med Isodrän 10cm. 1 lager. Djupet är räknat på ca 2.5m
Känns vettigt. Kolla med flera företag är mitt förslag.

P Putt skrev:
Känns vettigt. Kolla med flera företag är mitt förslag.
Tror du att artikeln på byggahus.se där de menar att normal avgift är 2500-3000kr är inkl eller exkl moms??

Elda är bra, men om man har vattenburen värme och vill ha värme i källaren också så är det nog bäst att skaffa en vattenmantlad kamin, eller ha nån form av split på innegivaren så det inte blir kallt där nere.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Tror du att artikeln på byggahus.se där de menar att normal avgift är 2500-3000kr är inkl eller exkl moms??
Jag tycker personligen att löpmeterpris är väldigt trubbigt. Schaktet kan ju vara allt från 1-5 meter djupt.
100 000 kr för en dränering tycker jag tyvärr låter som att det är i billigaste laget, iaf i Stockholm. Känner dock till Grundkedjan och har inget ont om dem att säga. Runt 150 000 kr låter för mig "normalt".

Här I Västernorrland får man nog räknad med att det kostar runt 200 000 för dränering om det ska vara ordentligt gjort. Senast jag gjorde en 50 meters dränering så låg endast materialet på 80 000 - 100 000, inklusive rör spolbrunnar etc.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.