J
jonaserik: Jag såg bara ett stup på bild, men kan vara tillfälligt då arbetet gjordes, för att kolla slå i vatten i ett rör som stupen går till och kika/lyssna i brunnen. Men troligtvis är det kanske någon form av bakfall som gör att vatten går mot grunden. Värt att undersöka(åtgärda innan du målar vidare.
9 svar · 4,2k läst
·
L
Luntmakarn: Jag med. Nyfiken på svar.
1 svar · 2,2k läst
·
Luddson
Luddson: [citat] Tack för svar! Både elektrisk och vattenburet. De större ytorna vattenburen som väl är...
2 svar · 1,6k läst
J
jonaserik: Varför , är det ruttet, kör en syl i virket, är det mjukt någon centimeter och hårt sedan kan det torkas upp i grunden, mjukt långt in så är det värre och bör nog bytas ut.
1 svar · 1,3k läst
·
mexitegel
mexitegel: Här i Göteborgstrakten betalade vi 500 kr/löpmeter plus etableringskostnader på 5000 kr om jag minns rätt för vårt VA-schakt. Finns det andra hus i närheten (normalt inom 50 meters radie) tillkommer besiktning av dessa och hyra av vibrationsmätare. Ledningen behöver ner c:a 1,6 meter, grundare om den isoleras.
1 svar · 1,4k läst
S
Stuff: Lyfter denna. Har på sistone varit mest inne på att först sätta färdiga L-stöd som för att bredda och få bort slänten och sedan sätta "vanlig garagegrund med 300mm kantelement innanför denna. Men såg sedan ett gammalt garage med gjuten platta i lite sluttning där grunden var olika hög på de olika sidorna och började tänka om lite igen. Vad tror ni om att försöka hitta använda
1 svar · 3,1k läst
·
Direktör Modig
Direktör Modig: Ramlade in här när jag sökte på gjuten platta. Hur har det gått med allt? Hoppas du fått det åtgärdat.
48 svar · 12,5k läst
·
RogerEriksson
RogerEriksson: [citat] Med facit i hand, så hade jag nog inte renoverat farstukvisten förra sommaren. Hade varit bättre att riva allt, dränera, gjuta ny platta och sen ny förstukvist.. \Roger
11 svar · 4,3k läst
·
Fly
Fly: Hej Kommande projekt är att bredda källartrappan och byta muren i nedgången. Så nu lite funderingar. Att gjuta på befintliga trappsteg, alltså att göra befintliga bredare, funkar det? Muren vad blir bäst att gjuta den eller att bygga i leca och mura upp den. Eller någon som har ett bra förslag Ha det gott så länge
0 svar · 1,5k läst
J
Jonasdasaxelsson: Hej Vore superintressant och se hur det blev, har du möjlighet att dela med dig av lite bilder/erfarenheter av projektet? Har själv en befintlig äldre mur som jag funderar att ”bygga på” genom att gjuta på runt nån meter ovanpå.
9 svar · 13,1k läst
·
harry73
harry73: Bäst att inte fixa det.
9 svar · 2,3k läst
·
harry73
9 svar · 2,3k läst
·
H
Henrik Larsson68: Hej! Pågår en väldigt intressant diskussion - sök på Kapillärstigande fukt i källare Det är många som har samma situation som du. Bästa hälsningar Henrik
1 svar · 864 läst
S
Stefan1972: [citat] jo men det räcker faktiskt att sulan helt plötsligt saknar stöd i sidled så kan marktryck skjuta på det. Det är inte bara marken den står på som är primär så att man i teorin kan gräva rakt ner vid väggen/sulan. Man måste beakta markförhållanden också och ta med allt i beräkningarna.
22 svar · 7,1k läst
·
A
Appelvikaren: [citat] Tack
7 svar · 13,6k läst
·
A
7 svar · 13,6k läst
·
S
slerker: Super, stort tack för svar! Lite svårt att se på bilden, men det ser ut som att armeringsjärnen ligger an direkt mot gjutformen. Alltså att järnen ersätter trästolparna man slår ner i vanliga fall, men utan stöttor. Är det korrekt uppfattat? Och de klarar trycket utan att böja sig då?
2 svar · 3,5k läst
R
RalleB: Det var bilden som lurades, såg ut som plast. då har jag inget bra svar
3 svar · 2,4k läst
·
BiFuel
BiFuel: [citat] Det blev krypgrund med hängande slangar. Har inte märkt några problem :)
30 svar · 17,3k läst
·
Marcus Hennix
Marcus Hennix: ... det går inte att redigera inlägget av någon anledning men markbädd är fel, menar makadambädd. Inget eget avlopp dvs.
1 svar · 1,3k läst
E
El-Löken66: [citat] Inte jag, ifall det är det du frågar, kanske @tommib kan komma med sin slägga och hjälpa dig eller tipsa om bra hyrfirmor om det är det du undrar, det är en snubbe eller snubbla med koll.
18 svar · 11,6k läst
Peter2400
Peter2400: Expanderbetong är mer tunnflytande och fyller upp bra. Vilket märke du väljer spelar nog inte så stor roll.
1 svar · 2,4k läst
Janand1963
Janand1963: [citat] Ansök om det hos kommunen nu direkt, det är inget att vänta på. Tror det kostade ca 5000 kr. Där ritar man sedan in var byggnaderna står och bifogar den i bygglovsansökan. Markarbete och byggnation på tomten påbörjas efter bygglov klart.
6 svar · 2,6k läst
A
Alexanders09: Tack för snabbt svar Vill dra ut på det är fel beskrivning men en del omständigheter runtomkring som gör att vi inte har möjlighet att bygga huset direkt.
2 svar · 950 läst
R
Reivhjern: Hej! Detta är en grej jag upptäckte, och åtgärdade för ett bra tag sedan på mitt hus. Men jag tänkte att det är alltid kul att dela och förfasa över "hål i huvet" grejer. [bild] [bild] Huset är ett gammalt teglat torp med torpargrund ersatt av platta av tidigare ägare. De vertikala reglarna gick ända ner förbi cellplast och ner i jord. Så jäkla onödigt byggfusk!
0 svar · 1,5k läst
·
B
blockqoute: [citat] Det gör jag nog nu, iaf det från taket 2 meter. Bättre än så går det nog inte utan att gräva ett helt avvattningssystem :) Skulle jag tjäna något på att fylla igen gropen efter utkrakningen med sand/grus istället för att fylla igen med samma massa? Eller ger det inget när det är så grunt? Borde bli ungefär 25 cm djupt och 60 cm brett att fylla igen.
18 svar · 6,3k läst
·
Ö
öringen: Nej jag ser inget direkt problem med sprickan heller, får väl fylla med nåt om den blir större, var mest förvånad över att en dubb av armeringsjärn kan spräcka en så lång betongplatta. Plinten har ingen belastning (än) och det är tydligt att dubben knäckt då sprickan går exakt genom det borrade 8mm hålet..
7 svar · 2,7k läst
T
TDD: [citat] Hur byte nu bjälklag? Hur tar man bort en och får en ny på plats?
20 svar · 15,0k läst
·
tommib
tommib: [citat] Gips i sig är ju inget problem med tanke på fukt mer än att det blir fult och då vet man att man måste göra något. Gipsskivor däremot är dåliga men det beror ju på kartongen. Är man orolig för det kan man för all del ta typ KC-puts och blanda i lite extra sand så det blir lätt att riva bort vid behov.
8 svar · 2,2k läst
·
W
williamspäron: Försökte få till det utan bygglov genom att argumentera att nivåskillnaden redan fanns där, ville bara gör det lite snyggare :-) Men nej, de ville givetvis få in bygglovshandlingar vilket de nu fått. Jag hittade en byrå som hjälpte till med all dokumentation för 5k vilket, när jag jämförde med andra byråer, kändes ok. Så nu inväntar jag svar men kommunen var tydlig med att de
7 svar · 3,4k läst
D
dwd: Låter som det ska läggas ovanpå! En följdfråga... Hur bör jag göra med nivån på plattan? Kommer använda mig av kantelement och normalt gjuter man väl så överkant betong livar med överkant kantelement. Om jag då flytspacklar på betongen bör skjutpartier då sättas ovanpå flytspacklet? Likaså syllen där jag har fasta väggpartier? Eller monterar jag syll och
3 svar · 1,8k läst
E
El-Löken66: [citat] Kör förbi Flisby på toftanäs nästa gång du storhandlar.
1 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.